پایان نامه پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان “رشد بانکداری اینترنتی

دانلود پایان نامه

رشد بانکداری اینترنتی

رشد بانکداری اینترنتی، بسیار امیدوار کننده بوده و بسیاری از بانک ها و مؤسسات مالی در این زمینه فعال هستند. هم اکنون تعداد مشتریان آنلاین بانک ها که از بانکداری اینترنتی بهره می گیرند، به سرعت در حال افزایش است که این، نه فقط در کشورهای صنعتی، بلکه در کشورهای در حال توسعه نیز کاملاً  مشهود است. البته توجه و تمایل به بانکداری اینترنتی در میان مشتریان جوان و میانسال بانک ها، بیشتر به چشم می خورد. افراد بین سنین 18 تا 49 سال با درآمد بین 41000 دلار تا 59000 دلار، بیشترین گرایش را نسبت به بانکداری اینترنتی نشان می دهند. رشد سریع و ارقام نجومی بخش بانکداری اینترنتی، به واسطه تأثیر گذاری عوامل زیر، تحقّق یافته است: [محمودی میمند و همکاران، 1388، ص 101].

  • تأثیر شگرف مبادلات اینترنتی: انواع مختلف تسهیلات بانکی اینترنتی از قبیل پرداخت چک وجوه (در درون و یا بین بانک ها) و مبادله سهام و اوراق بهادار، همگی مشتریان بانک ها را تشویق به استفاده از سیستم های آنلاین می کند. تعداد روز افزون مشتریان دائمی این نوع خدمات، مؤسسات مالی را تشویق می کند تا زیرساخت های لازم را برای گسترش چرخه بیشتر این فعالیت ها و خدمات فراهم آورند.
  • چرخه های سریع تر عرضه محصولات جدید: توسعه بانکداری اینترنتی، بسیاری از مؤسسات مالی را ملزم داشته تا با توجه به نیاز بازار و مشتریان و همچنین نوآوری های فناورانه، برنامه های جدیدتری را به اجرا درآوردند. به ویژه در زمینه کنترل و بازبینی چک های برگشتی، خریدهای آنلاین کالا و خدمات، تماس با سایت های ویژه تجارت الکترونیک که همه این موارد بر میزان هر چه بیشتر مشتریان در حوزه بانکداری اینترنتی خواهد افزود.
  • دسترسی جغرافیایی: یک بانک از نظر میزان دسترسی مشتریان به بانک، با محدودیت های جغرافیایی رو به رو است و می تواند مشتریان محدودی را به خود جلب کند، در نتیجه به این بانک نمی توان عنوان بانک آنلاین را اطلاق کرد، اما اینترنت بنا به ماهیت بی مرزی و گسترده بودن خود، می تواند یک راه ارتباطی نامحدود برای اتصال شهرها و مناطق مختلف جهان به هم باشد و بانک ها را از قید و بند جغرافیایی، رهایی بخشد.
  • امکان نوآوری: فناوری بانکداری اینترنتی و محصولات متنوع آن می تواند ابزار لازم برای توسعه هر چه بیشتر بانک ها و تقویت روابط بین بانک ها و مشتریان آنها را در اختیار دست اندر کاران صنعت بانکداری قرار دهد، به طوری که در این حالت، مشتریان به خدمات و محصولات گوناگون بانک، در هر ساعتی از شبانه روز و از هر جایی که باشند، دسترسی خواهند داشت که تمام این مسائل، رضایت مندی مشتریان را به دنبال خواهد داشت.

2-2-4) مزایای بانک های صد در صد اینترنتی

همانند هرگونه تجارت الکترونیکی، مزایایی برای کار با این نوع بانک ها وجود دارد که در این بخش، به بررسی آن پرداخته می شود. مزایای بانکداری اینترنتی بسیار چشمگیر و زیاد می باشد. قابلیت های این نوع بانکداری، بسیار گسترده و نامحدود بوده و فقط به امکان ایجاد بانک های مجازی و پول الکترونیکی، محدود نمی شود. برخی از این مزایا عبارتند از: [کریمی شاد، 1389، ص53].

  • دستیابی در هر مکان و هر زمان

با در اختیار داشتن یک رایانه و امکان اتصال به اینترنت، و بدون در نظر گرفتن ساعات بانکی و تعطیلات، می توان تنها از طریق مراجعه به وب سایت بانک مورد نظر، از کلیه خدمات بانکداری اینترنتی استفاده نمود.[فرجیان سهی، 1385، ص 15].

  • افزایش کیفیت خدمات

شکی نیست که بانکداری اینترنتی به طور وسیعی موجب توسعه خدمات می گردد. با راه اندازی بانکداری اینترنتی، بانک ها می توانند از طریق ایجاد یک محصول جدید یا ترکیب سفارشی محصولات موجود، خدمات مشترک را به صورت شخصی و سفارشی ارائه کنند. از طرفی دیگر، بانکداری اینترنتی به واسطه های مالی اجازه می دهد که بدون شبکه عظیم و پر هزینه شعبه ها، وارد بازار شوند که این امر منجر به قیمت های مقایسه ای بهتر، رقابت بیشتر و در نتیجه بهبود کیفیت خدمات می شود. [پیکاراینن و همکاران1، 2004]

 

  • کاهش تعداد معاملات انجام شده در شعبه

بانکداری اینترنتی موجب دگرگونی عظیمی در نحوه ارتباط با مشتری و بانک می گردد. به این ترتیب که مشتریان را قادر به استفاده از خدمات بانکی بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک می نماید. این نوع بانکداری ضمن اطمینان بخشیدن به مشتری در مورد آنچه خواهان آن است، میزان تعامل با بانک را به حداقل می رساند. [کریمی شاد، 1389، ص 55].

  • وب سایت هایی که دارای ویژگی های سهولت در استفاده و قدرت عملیاتی بیشتر می باشد.

اینترنت، تنها شعبه برای بانک های اینترنتی محسوب می شود، این گونه بانک ها با جهت گیری بهتر به طرف مشتری و با ایجاد یک ارتباط از طریق شبکه، تجارت بسیار بهتری را برای کاربران آن، در مقایسه با بانک های عادی به ارمغان می آورد. [محمودی میمند و همکاران، 1388، ص 205].

  • ارتقای رضایت مشتری

مشتریانی که به خدمات بانکداری اینترنتی دسترسی دارند، از طریق دستیابی به سطح وسیع تری از خدمات، اطلاعات دقیق در مورد حساب ها، آسایش و راحتی بیشتر به دلیل عدم مراجعه به شعبه، دستیابی به خدمات شخصی شده و سفارشی با توجه به نیازهای خود، بهره مند می باشند که تمامی این موارد باعث رضایت عمومی مشتری می گردد. [یعقوبی و شاکری، 1388، ص 77].

  • افزاش نفوذ به بازار زیر 18 سال

جوانان امروز مشتریان فردا هستند، لذا این بازار برای بانک ها اهمیّت بسزایی دارد. تجربه نشان داده است که اگر بانک، افراد را هنگام جوانی جذب نماید، حداقل این احتمال وجود دارد که در آینده نیز همراه بانک بماند. نسل جدید آشنا به زبان کامپیوتر، تمایل کمتری به حضور در شعبه دارند و ترجیح می دهند از خدمات بانکداری اینترنتی استفاده نمایند. از این رو، بانکداری اینترنتی به بانک ها در دستیابی به این بازار بخصوص یاری می رساند. [حسنی و همکاران،1387، ص204].

  • افزایش روحیه کارکنان

بانکداری اینترنتی نقش مهمی در کاهش فعالیت های ملال آور و یکنواخت روزمره که باید توسط کارکنان حاضر در شعبه انجام گیرد، را ایفا می کند و بنابراین آنها را در جهت انجام کارهای گروهی و جذاب مانند: فروش و مشاوره به مشتریان آزاد می گذارد. [صیاد آذری، 1389، ص 61].

 

  • کاهش هزینه های عملیاتی مؤسسه

اینترنت، یک عامل تحویل و توزیع اطلاعات و ارتباطات است که توانسته است کاهش های هزینه ای قابل توجهی را نصیب بانک ها کند. در صورت استفاده از اینترنت به جای دستگاه خودپرداز، بانک ها می توانند درآمد خود را از محل توزیع امکانات بانکی ده برابر کنند. همچنان که بانک ها در جهت معاملات، به صرفه جویی نسبت به مقیاس،دست خواهند یافت،هزینه پردازش معاملات نیز،کاهش می یابد. همچنین هزینه های عملیاتی بعلت شعب فیزیکی کمتروکارمندان کمتر،کاهش خواهد یافت.[حسنی وهمکاران،1387، ص204].

  • اطلاعات کامل

اینترنت، اطلاعات کامل و بی نقصی را در اختیار تمام دست اندکاران بازار قرار می دهد. در این حالت، اینترنت به مثابه عامل تشدید کننده رقابت بین بانک ها عمل می کند و کیفیت محصولات و خدمات آنها را ارتقاء می دهد. به عبارت دیگر، جستجو در شعبه های بانک ها، مطالعه بروشور محصولات و برقراری تماس تلفنی، همه و همه از طریق اینترنت و با کمترین هزینه، امکان پذیر خواهد بود. اینترنت، اطلاعات کامل و موثقی را در مورد مشتریان از جمله متقاضیان وام و چک در اختیار بانک ها قرار می دهد. در این حالت،فرد نمی تواندپیشینه بدخودراازنظرحساب واعتبار،از بانک پنهان نماید.[فرجیان سهی، 1385، ص 20].

1 Pikkarainen et al.

دانلود پایان نامه