آموزش مهارت های زندگی در بین برنامه های کودک تلویزیون- قسمت ۲۰

حل مسئله

تشخیص مشکلات علل و ارزیابی دقیق
درخواست کمک
مصالحه (برای حل تعارض)
آشنایی با مراکزی برای حل مشکلات
تشخیص راه حل های مشترک برای جامعه

سوال ۱۲: در یک آیتم از برنامه کودک فیتیله جمعه تعطیله ” یکی از عموها در نقش پر بچه ای با کیف مدرسه در دست وارد صحنه می شود ورق امتحاتش را از کیفش بیرون می آورد و نگران آن است که چگونه نمره اش را به والدینش نشان دهد، در فکر آن است که نمره اش را دستکاری کند، ورقه امتحانش زیر فرش پنهان کند یا که ورقه امتحانش را پاره کند و در این باره چیزی به انها نگوئید که در این یکی دیگر از عموها در نقش دوست پسر بچه برای بازی به خانه آنها می آید و با مشاهده حال بد او و اطلاع از اوضاع از او می خواهد که راه بهتری برای حل مشکل و بیان نمره ی کمش به پدر و مادرش پیدا کند و چیزی را از آنها پنهان نکند و کودکان
(ادامه جدول در صفحه بعد)
حاضر در استودیو هم از او می خواهند مشکلش را از راه درست حل کند” این نمایش در آموزش کودکان به حل صحیح مشکلات و مسائل در کودکان موفقیت آمیز بوده و تاثیری در این امر داشته است؟ (آموزش مهارت حل مشکلات به شیوه صحیح به کودکان)

تفکر انتقادی

ادراک تأثیرات اجتماعی و فرهنگی بر ارزشها، نگرشها و رفتار
آگاهی از نابرابری ، پیشداوری ها و بی عدالتی ها
واقف شدن به این مسئله که دیگران همیشه درست نمی گویند
آگاهی از نقش یک شهروند مسئول

سوال ۱۲: در برنامه کودک فیتیله جمعه تعطیله ” یکی از عموها در نقش گاو و یک نفر دیگر در نقش گوساله است، گاو می خواهد به قمت دیگری از جنگل برود و علف بخورد تا شیرش بیشتر شود و به گوساله می گوید با هیچ حیوان غریبه ای حرف نزن، اعتماد و همه ی حرف آنان را باور نکن، ناگهان گرگی وارد صحنه می شود و شروع می کند به حرف زدن با گوساله که به به …چه گوساله ایی….عزیزم بیا بهت آب نبات بدم بخوری و برویم با هم بازی کنیم من تو رو نمی خورم ، گوساله بدون فکر حرف او را باور می کند و با گرگ می رود که در حین بازی در یک فرصت مناسب گرگ به گوساله حمله می کند و فریادهای کمک گوساله مادرش از راه می رسد و با زدن گرگ گوساله را نجات می دهد، بعد از این واقعه گوساله از اینکه بدون فکر حرف گرگ را گوش کرده و به او اعتماد کرده پشیمان می شود” به نظر شما این نمایش چقدر توانسته است به کودکان نشان دهد که حرفی را که شنیدن قبل از پذیرفتن یا رد آن در موردش فکر کنند و به راحتی به دیگران اعتماد نکنند؟ (آموزش مهارت عدم اعتماد زود هنگام به دیگران و ارزیابی صحبت آنان قبل از پذیرش )
(ادامه جدول در صفحه بعد)

مقابله با هیجان

شناخت هیجان های خود و دیگران
ارتباط هیجان ها با احساسات ، تفکر و رفتار
مقابله با ناکامی ، خشم ، بی حوصلگی ، ترس و اضطراب
مقابله با هیجان های شدید دیگران

سوال ۹ : در برنامه عموپورنگ ، “سلطان بسیار خشمگین وارد صحنه می شود، چون امیر محمد دم او را لگد کرده است او هم می خواهد تلافی کند برای همین بدون اجازه می رود سر کمد امیر محمد و به اشتباه لباس پهلوون را که در کمد بوده برداشته و کثیف می کند، امیر محمد از دست او بسیار ناراحت می شود، عمو پورنگ از انها می خواهد که وقتی عصبی هستند اصلا تصمیمی نگیرند، کمی آب بنوشند و نفس عمیق بکشید و بگذارید از آن حالت خشمگینی بیرون بیاید و در آن هنگاه دست به هیچ کاری نزنید” ، تاثیر این نمایش از برنامه کودک در شناخت ناراحتی ها، نشان دادن عواقب خشم و راه های کنترل آن چگونه بوده است؟ (آموزش مهارت شناخت نگرانی – خشم و راههای کنترل آن ها به کودکان)

مقابله با استرس

مقابله با موقعیتهایی که قابل تغییر نیستند
استراتژی های مقابله ای برای موقعیت های دشوار ( فقدان ، طرد ، انتقاد)
مقابله با مشکلات بدون توسل به سوء مصرف مواد
آرام ماندن در شرایط فشار
تنظیم وقت

سوال ۱۰: در برنامه کودک فیتیله جمعه تعطیله” صدای رعد و برق می آید قاطینگا و پاتینگا از ترس به شدت از ترس جیغ می زنند و در گوشه ایی سنگر می گیرند، آنها فریاد می زنند که باز غول بارون اومد، غول بارون و از ترس نیزه هایشان را به سوی آسمان پرت می کنند ، مجددا با صدای رعد و برق مضطرب شده و از ترس در گوشه ای سنگر می گیرند، پرفسور وارد صحنه می شود و علت ترس آنان را جویا می شود و پس از شنیدن صحبتهای آنان در مورد غول باران می خندد و علت علمی رعد و برق را به آنان توضیح می دهد و عنوان می کند که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد” به نظر شما این نمایش چقدر توانسته است به کودکان آموزش دهد که چگونه در موقعیت های استرس آور و ترسناک آرامش خود را حفظ کنند و با ترس خود مقابله کنند؟ (آموزش مهارت روبرو شدن با موقعیت های استرس زا، ترسناک و حفظ آرامش)

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir