می 6, 2021

مقاله – آموزش مهارت های زندگی در بین برنامه های کودک تلویزیون- قسمت ۲۱

1 min read

۳-۶- جامعه آماری
جامعه آماری در این پژوهش والدینی هستند که تماشاگر برنامه های کودک انتخابی این پژوهش می باشند و در تکمیل مشاهده نامه همکاری داشتند که شامل ۱۱۶ نفر از والدین می باشد.
۳-۷- روش نمونه گیری و حجم نمونه
نمونه آماری در این پژوهش تعداد ۳ برنامه ی کودک ساخت برنامه سازان ایرانی می باشد که در عرصه ی ساخت برنامه های کودک سال هاست فعال می باشند و برنامه های آنان جز برنامه های کودک پر مخاطب صدا و سیمای ایران می باشد که شامل رنگین کمان : پخش هر روزه از شبکه ۵ ، فتیله ۲ : پخش در روزهای جمعه و ایام تعطیل از شبکه ۲ و عمو پورنگ : پخش هر روزه از شبکه ۲ می باشد.
با توجه به تعداد بالای پخش برنامه های مورد نظر، در این پژوهش برنامه های پخش شده در ماه اردیبهشت ۹۳ ، مورد بررسی قرار گرفته است.
با توجه به پخش هر روزه برنامه رنگین کمان ، از هر هفته یک روز انتخاب شد :
– هفته ی اول اردیبهشت ، روز ۲ دوشنبه.
– هفته ی دوم اردیبهشت ، روز ۴ شنبه.
– هفته ی سوم اردیبهشت ، روز ۵ شنبه.
– هفته ی چهارم اردیبهشت ، روز شنبه.
با توجه به پخش برنامه فتیله جمعه تعطیله در روزهای جمعه و ایام تعطیل ، برنامه ی جمعه هفته ی اول ، هفته دوم ، هفته ی سوم و برنامه ی روز ۳ شنبه هفته ی چهارم اردیبهشت ماه انتخاب می شود.
با توجه به پخش برنامه ی عمو پورنگ تا تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه در روزهای ۴ شنبه، ۵ شنبه و جمعه هر هفته انتخاب برنامه ها به شرح ذیل می باشد:
– هفته ی اول اردیبهشت ، روزهای ۴ شنبه و ۵ شنبه.
– هفته ی دوم اردیبهشت ، روزهای ۵ شنبه و جمعه.
۳-۸- تکنیک های آماری
تکنیک آمار در این پژوهش توصیفی می باشد. بر اساس یافته های حاصل از مشاهده نامه پژوهشگر به توصیف اطلاعات حاصله پرداخته است.
۳-۹- روایی و پایایی(اعتبار)
به منظور بررسی روایی و پایایی مشاهده نامه ، مقوله ها و سوال های مورد نظر به چند نفر از اساتید خبره در رشته ارتباطات، فعالان و تهیه کنندگان برنامه در حوزه کودک ارائه گردید و بعد از بررسی آنان ، بین مشاهده کنندگان برنامه های کودک توزیع و اطلاعات حاصل جمع بندی و تکمیل شد.
۳-۱۰- برنامه های کودک موردنظر پژوهش
برنامه کودک عمو پورنگ: یک برنامه تفریحی – آموزشی برای کودکان و نوجوانان است که اغلب بصورت زنده و کم تر به شکل ضبطی از شبکه دو سیما پخش می شود و در هر قسمت از این مجموعه تلاش می شود تا در قالب اجرای نمایش ، مفهومی برای بچه ها آموزش داده شود. شخصیت های اصلی این مجموعه امیر محمد و عموپورنگ و مابقی سلطان ، پهلوون پنبه و آقا ممنون هستند. در دکوراسیون این مجموعه بیشتر از رنگ های شاد و پر نشاط به ویژه رنگ قرمز استفاده شده است، از ویژگی های مهم رنگ سرخ ، خلق اندیشه است، قرمز رنگی برانگیزنده است، رنگ قرمز تمام تمایلات اجتماعی را با هم فعال می کند و بیش از هر رنگ دیگری شوق و شادی زندگی را تکمیل می کند. رنگ قرمز تمام توانایب های ارتباطی انسان را با ابزارهایی مثل حس شنوایی، بویایی، بینایی و چشایی به اوج کمال می رساند. قرمز رنگی برای احترام به دیگران و رنگ دفاع از راستی و حقیقت است. رنگ قرمز ، رنگ زبان است و همین یک خاصیت آن ، به همه چیز می ارزد. رنگ قرمز بردباری و تحمل را افزایش می دهد.
فیتیله جمعه تعطیلهشخصیت های اصلی آقایان حمید گلی، محمد مسلمی، محمد فروتن و حمیدنظام آبادی می باشد، فیتیله ۲، برنامه تفریحی – سرگرمی – آموزشی است که در روزهای جمعه و تعطیل از شبکه ۲ سیما پخش می شود. شامل پلاتوهای متنوعی است که در هر کدام نکته های به بچه ها آموزش داده می شود، بچه ها به همراه والدین خود در فضای استودیو قرار می گیرند و عموهای فوق الذکر به اجرای نمایش، خواندن سرود و …. می پردازند. کار دارای موسیقی ریتمیک است. دکور برنامه شاد و از رنگ های زنده و پرنشاط استفاده شده است.
رنگین کمانرنگین‌کمان یکی از برنامه‌های تلویزیونی است که حدود ۶ سال همراه کودکان تهرانی است. این برنامه با معرفی عروسکی به نام چرا به اوج محبوبیت خود رسید و با عروسک‌های دیگری نظیر گوگولی، چیه، چطور، ننه‌جون و دادا در میان بچه‌های تهرانی جایی برای خود دست و پا کرد. کارگردان رنگین‌کمان مهیار مجیب که نقش نیما را هم برای بچه‌ها اجرا می‌کند. این برنامه هر روز از شبکه تهران به صورت زنده پخش میشود و با حضور مجری های محبوب بچه ها نیما (محیار مجیب), دایی(داوود منفرد) ، خاله نرگس (آزاده آل ایوب) ، عروسک های دادا و ننجون با حضور بچه ها اجرا می شود. در طول سال، حدود ۱۵هزار کودک در این برنامه شرکت میکنند و گروه نویسندگانشان ۵ نفر محتوا و کلیات کار را اداره مینمایند. زمان برنامه ۶۰ دقیقه برای هر روز است و تکرار این برنامه صبح روز بعد می باشد. در مابین هر یک از آیتمهای موسیقی دار، پند و عبرت اندوزی هم که یکی از اهداف عالیه برنامه سازان بوده به مذاق کودکانه این عزیزان بسیار خوش می آید و همراهی آنها تا پایان برنامه بدون اظهار خستگی خود دلیل این مدعاست . بدین ترتیب که کودکی که در پای این چهارگوشه شیشه ای و اعجاب آور نشسته ، می تواند با هر یک از قسمتهای مختلف و دیدنی این برنامه همسو شود که شامل شعرهای کودکانه ، نمایش های طنز، مسابقه ، گزارش و کارتون های مشهور و دیدنی جهان است و هر کدامشان در جذابیت برنامه «رنگین کمان» موثر و تاثیرگذارند. همچنین درایت و خوش سلیقگی در انتخاب رنگهای صحنه و طراحی صحنه بسیار همگون و همسنگ این نوع برنامه است ، به نوعی که شادی در زیر پوست اجزای صحنه بوضوح حس می شود و از رنگهای تند و افکتهای نوری آنچنانی خبری نیست و این سادگی تبلوری از خیره کنندگی تعدیل یافته ای را به چشم و ذهن بینندگان تقدیم می کند. در بر شمردن امتیازات شاخص و به چشم آمدنی برنامه «رنگین کمان» ، ایجاد و مهیا کردن یک بستر مناسب برای نیل به اهداف آموزشی را هم می توان به فهرست امتیاز دهی آن اضافه کرد.
فصل چهارم: یافته های پژوهش
۴-۱- مقدمه
چون غالب مسایلی که در حوزه ارتباطات مورد پژوهش قرار می گیرند خیلی گسترده و وسیع می باشند. پژوهشگر برای پاسخگویی به مساله تدوین شده و تصمیم گیری در مورد رد یا تایید فرضیه ای که صورت بندی کرده است از روش های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می کند. ابزار جمع آوری اطلاعات باید بر حسب اطلاعاتی که در جستجوی آن هستند، حفظ اطلاعات در یک تراز مناسب و همتا سازی اطلاعات در درون نمونه هایی که به صورت سلسله مراتبی طراحی شده اند یا همتا سازی آنها در طول زمان روشن باشند، به علاوه آنها را باید طوری طرح ریزی کرد که امکان انجام تحلیل های آماری بعدی اطلاعات از حیث پایایی و روایی فراهم باشد. به هر حال تجزیه و تحلیل اطلاعات یکی از مراحل پژوهش است.در این مرحله با تجزیه و تحلیل یافته ها و اطلاعات خام در رابطه با سوالات پژوهش نتیجه گیری به عمل می آید.
۴- ۲- تجزیه و تحلیل داده ها
توصیف داده های پژوهشی که در این بخش ارائه می شود با استفاده از روش های آماری توصیفی صورت می گیرد.
جدول ۴-۱- تماشاگر بودن برنامه کودک رنگین کمان
براساس یافته های جدول : ۸۳ درصد از والدین کودکان برنامه رنگین کمان را تماشا می کنند و ۱۷ درصد از والدین این برنامه را تماشا نمی کنند.

تماشای برنامه رنگین کمان فراوانی
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید.
Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.