مقاله – الگوی ارتباطات میان ‌فرهنگی در اسلام- قسمت ۳۱

  • آمارتیاسن در بحث از گزینش اجتماعی و رفتار فردی می‌نویسد: ساختن آینده در اختیار ماست و برای این امر باید گزینش‌هایمان بر دلیل استوار باشد. ارزشیابی آن نیز به چارچوب و ضابطه نیاز دارد. نهادهایی نیز لازم‌اند که اهداف و تعهدات ارزشی‌مان را ارتقا بخشند. علاوه بر این، هنجارهای رفتاری و معقولی که رسیدن به خواسته‌هایمان را تسهیل کند، مورد نیاز است(آمارتیاسن، ۱۳۹۲، ص ۳۸۶). ↑
  • دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است

  • رفیع‌پور، ۱۳۹۲، ص ۱۸۷٫ ↑
  • ابوالقاسمی و سجادی، چالش‌های توسعه فرهنگ دینی، ۱۳۸۵، ص ۲۳ ↑
  • رعد: ۱۱ ↑
  • پارسانیا،‌۱۳۸۱ ↑
  • جمله بسیار گویایی از امام موسی صدر که زیربنای الگوی اسلامی در تعاملات اجتماعی را تشکیل می‌دهد. ↑
  • ادْعُ إِلِى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ ↑
  • یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ؛ «اى مردم، بى‏تردید ما همه (افراد نوع) شما را از یک مرد و زن (آدم و حوّا) آفریدیم، و یا هر فرد شما را از یک پدر و مادر خلق کردیم، و شما را قبیله‏ هاى بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید (پس در میان شما برترى نژادى نیست بلکه) مسلّما گرامى‏ترین شما در نزد خدا پرهیزکارترین شماست همانا خداوند بسیار دانا و آگاه است» ↑
  • قلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَهٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلاَ یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ(آل‌عمران: ۶۴) ↑
  • مطلب دیگر :
    بهینه سازی روش تشخیص اهمیت پیوند در پایگاه پیوند و کاربست آن در معماری موتورهای ...
  • عبدالرحمن، طه؛ الحق الاسلامی فی الاختلاف الفکری، بیروت، ۲۰۰۵، به نقل از: مرادی، ۱۳۸۶٫ ↑
  • وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْکِتَابِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِی أُنزِلَ إِلَیْنَا وَأُنزِلَ إِلَیْکُمْ وَإِلَهُنَا وَإِلَهُکُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ(عنکبوت: ۴۶) و با اهل کتاب جز به [شیوه‏اى] که بهتر است مجادله مکنید مگر [با] کسانى از آنان که ستم کرده‏اند و بگویید به آنچه به سوى ما نازل شده و [آنچه] به سوى شما نازل گردیده ایمان آوردیم و خداى ما و خداى شما یکى است و ما تسلیم اوییم. ↑
  • ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۶، ص ۲۰۵، ترجمه محمدباقر موسوی ↑
  • همان ↑
  • منصورنژاد، ۱۳۸۷، ص ۱۶۶٫ ↑
  • این تعریف از معناشناسی واژه دعوت در قرآن استنباط می‌شود. ↑
  • غمامی، پایان نامه ارشد دانشگاه امام صادق (ع). ↑
  • Vatican council 11, 1992, p: 1005 ↑
  • ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ،۱۳۸۷، ج۲، ص ۲۳۱ ↑
  • dialogue ↑
  • Communication ↑
  • Sym-pathie ↑
  • نک: آل‌عمران: ۱۱۸-۱۱۹، نساء: ۸۱، توبه: ۵-۶، قصص: ۴۹-۵۰، توبه: ۶، طه: ۵۹ ↑
  • «الحوار یتضمن الجدل» ↑
  • فضل الله، ۱۳۹۶ق، ۵۲ و ۵۳ ↑
  • فضل الله، ۱۳۹۶‌ق، ۸۲ تا ۸۴ ↑
  • همان ↑
  • وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّهٌ (آل عمران ۱۰۴) ↑
  • نتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتَابِ لَکَانَ خَیْرًا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَکْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ ↑
  • آل عمران: ۱۰۴ ↑
  • لِکُلِّ أُمَّهٍ جَعَلْنَا مَنسَکًا هُمْ نَاسِکُوهُ فَلَا یُنَازِعُنَّکَ فِی الْأَمْرِ وَادْعُ إِلَى رَبِّکَ إِنَّکَ لَعَلَى هُدًى مُّسْتَقِیمٍ (حج:۶۷) ↑
  • اسلوب الدعوه، /۱۵-۱۶ ↑
  • عنکبوت: ۴۶ ↑
  • حجتی سیدمحمدباقر و سلمان، ۱۳۸۵، ص ۳۲ ↑
  • مطلب دیگر :
    سامانه پژوهشی - الگوی ارتباطات میان ‌فرهنگی در اسلام- قسمت ۲۷
  • نحل: ۱۲۵ ↑
  • با توجه رویکردی که در تعریف ارتباط میان فرهنگی در پیش گرفتیم، منظور از دیگران، غیرمسلمانان خواهد بود. ↑
  • فصلت: ۳۳-۳۵ ↑
  • حجتی سیدمحمدباقر و سلمان، ۱۳۸۵، ص ۳۳ ↑
  • تدعوهم الی الهدی (کهف ۵۷) ↑
  • لیس علیک هداهم (بقره ۲۷۲) ↑
  • لیس علیک هداهم ولکن الله یهدی من یشاء (بقره ۲۷۲) ↑