محسنیان ادعا میکند که گفتگوی روحانیان این سه دین عمدتا نه با انگیزه کشف حقیقت بلکه به شکل مسابقهای و در فضای رقابتی انجام می شود و هر یک از طرفین در تلاش برای اثبات حقانیت خود با سایر ادیان بوده اند. بنظر میرسد داوری محسنیان درباره روحانیان این سه ادیان مخصوصا به دلیل شمول ادعا برای همه روحانیان، با واقعیت مطابق نباشد. کم نیستند روحانیانی به خصوص در میان مسلمانان و مسیحیان که با صداقت کامل گام در مسیره مناظرات گذاشته اند. ↑
دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir
ترجمه المیزان، ج۱۶، ص ۲۰۵ ↑
حضرت آیتالله خامنهای، ۲۹/۶/۱۳۸۴ ↑
رحیمپور، ۱۳۸۸، ص ۱۱۶ ↑
مصاحبهنگارنده با هانس اکو در اجلاس گفتمان مهدویت، ۱۳۹۰ ↑
براساس حدیثی از امام باقر ع در بحارالانوار، ج۵۲، ص ۱۹۱، ح ۲۴٫ ↑
موعود، تیر ۱۳۸۵، شماره ۶۵ ↑
فطرت (بالمعنی الأخص) عبارت است از «سرشت ازلی آدمی و چگونگی هستگانی او، که منشأ پارهای ادراکها و احساسها / شناختها و گرایشهای متعالی است.»(رشاد، فطرت بهمثابه دال دینی، ۱۳۸۴؛ نیز منطق فهم دین، ص ۱۹۱) ↑
شاه آبادی، ۱۳۸۷، ص ۳۴۴، بهنقل از لبخندق، ۱۳۹۰. ↑
لبخندق، ۱۳۹۰ ↑
فِطْرَهَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ (روم: ۳۰) و سر تبدیلناپذیری آن است که نه خداوند آن را تغییر میدهد و نه غیر خداوند(جوادی آملی، تفسیر انسان به انسان، چ هفتم؛ ۱۳۹۲، ص ۴۰). ↑
جوادی آملی، روابط بین الملل در اسلام، ۱۳۸۸، ص۱۴۱ ↑