مانتو

مهم‌ترین مشخصات اصلی پارچه‌های مانتویی

  1. ضخامت

ضخامت پارچه کاملاً بستگی به فصل و آب‌وهوایی منطقه دارد، مثلاً اکثر افرادی که در مناطق سرد سیر زندگی می‌کنند، سعی بر این دارند که مانتوهایی باضخامت بیشتری تهیه کنند مانند پارچه‌های از نوع خزدار، فوتر، و پشمی و… در فصل تابستان نیز از پارچه‌های مختلفی استفاده می‌شود که در میان مردم به آنها نخی یا نازک می‌گویند. پس در این قسمت اگر می‌خواهید مانتویی را انتخاب کنید حتماً حواستان به شرایط آب‌وهوایی باشد که بتوانید بهترین ضخامت را برگزینید.

 

  1. کش یا غیر کش

مانتوهایی که از جنس کشی هستند در ظاهر تاثیر دارند زیرا می‌توانند بد نما باشند.یکی از مواردی که منفی تلقی می‌شود برای پارچه‌های کشی این است که در اکثر مواقع آبرفت دارند، یعنی امکان دارد سایز مانتو تنگ‌تر یا کوتاه‌تر شود.

  1. آیا چروک پذیراست؟

یکی از دغدغه های خانم‌ها  این است که آیا این مانتو چروک می‌شود؟ خب بستگی به جنس مانتو دارد. که از چه پارچه‌ای تهیه شده است، مثلاً مانتوهای با جنس‌های پپلین می‌تواند چروک پذیر تر نسبت به بقیه باشد و مانتوهای با پارچه ترگال اگر نوع خوبی از آن باشد، چروک نمی‌شود لذا یکی از موارد مهم هنگام خرید مانتو و نکته بسیار مهمی در اصول انتخاب مانتو می‌باشد. پس به آن نیز دقت کنید.

 

  1. راز زیردست!

خریدار به‌محض این که وارد مغازه می‌شود بعد از اینکه مانتوی چشم او را می‌گیرد. سریعا جنس آن را لمس می‌کند اگر جنس مانتو خوب باشد ارتباط خوبی با مانتو می‌گیرد و سپس آن را پرو می‌کند، شما اگر که می‌خواهید مانتو ای را لمس کنید. حتماً به زبر بودن آن نیز توجه کنید، زیرا بعضی از پوست‌ها حساسیت فراوانی دارند و نسبت به زبری واکنش نشان می‌دهند.

طرح‌دار یا ساده

مانتوی طرح دار بگیرم یا ساده؟ خب می‌توان گفت که بستگی به ۲ عامل دارد:

در کجا می‌خواهید مانتو را استفاده کنید؟
کدام یک نزدیک سلیقه شما است؟

مانتو اسپرت

مدل بعدی مانتوهای زنانه، مانتوی اسپرت است. خرید مانتو اسپرت بیشتر توسط جوانان انجام می‌شود، این مدل مانتو انتخابی بسیار مناسب برای استایل دانشجویی یا دورهمی دوستانه است. ویژگی اکثر مانتوهای اسپرت راحتی آن‌هاست. این مانتوها از پارچه‌هایی تولید می‌شوند که دیرتر چروک می‌شوند، بنابراین برای پوشیدن در مدت زمان طولانی هم انتخاب مناسبی هستند. خرید مانتو اسپرت برای مجلس یا مهمانی‌های رسمی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 مانتو مجلسی

مانتو مجلسی یکی دیگر از مدل‌های مانتو است که بیشتر با جنس خاص پارچه آن شناخته می‌شود. خرید مانتو مجلسی کمتر از سایر مانتوها انجام می‌شود و بیشتر مناسب مهمانی‌ها یا مجالس رسمی است. این مانتوها معمولا با پارچه ساتن، ابریشم، کرپ و سایر پارچه‌هایی که حالت رسمی‌تر دارند دوخته می‌شود. مرتب ایستادن این مانتوها روی بدن مهم‌ترین نکته در مورد آن‌هاست که گاهی باعث سخت شدن پوشیدن این مانتو می‌شود.

 مانتو رسمی یا اداری

دیگر مدل مانتو، مانتو رسمی یا اداری است. این نوع از مانتوها معمولا به صورت ست با شلوار دوخته می‌شوند و از پارچه‌هایی تولید می‌شوند که خنک و راحت بوده و دیرتر چروک شوند. در خرید مانتو اداری بیشتر از هر چیز باید به کیفیت پارچه آن دقت کرد. این مانتوها معمولا برای مدت زمان طولانی استفاده می‌شوند، بنابراین باید نسبت به چروکیدگی مقاوم باشند و در اثر شستشوی مرتب دچار رنگ‌پریدگی نشده و کیفیت خود را از دست ندهند.

نکات مهمی که در خرید مانتو باید در نظر داشته باشید

بسیاری از افراد در زمان خرید مانتو فقط به طرح و رنگ آن توجه می‌کنند، در حالیکه این مسئله برای خرید اصولی مانتو کافی نیست. چه برای خرید اینترنتی مانتو و چه در خرید حضوری توجه به بعضی نکات ضروری است. این نکات کمک می‌کنند که مانتوی خریداری شده کاملا متناسب با وضعیت بدنی فرد بوده و با پوشیدن آن احساس راحتی کند. مهم‌ترین نکاتی که در خرید مانتو باید به آن‌ها توجه کرد، این موارد هستند:

  • مشخصات پارچه مانند کشسانی، ضخامت و…
  • فرم بدنی
  • رنگ پوست
  • سن مصرف کننده
  • سلیقه
  • فصلی که در آن قرار داریم
  • موقعیت استفاده از مانتو

خرید مانتو براساس جنس پارچه

یکی از نکاتی که به خرید مانتو مناسب کمک می‌کند، انتخاب مانتو براساس نوع پارچه است. این محصول با پارچه‌های مختلف تولید می‌شود که هر کدام مناسب یک فصل، فرم بدنی و حتی موقعیت است. به عنوان مثال پارچه‌های ابریشم بیشتر مناسب مانتوهای مجلسی است در حالیکه پارچه کرپ برای انواع مدل‌های مانتو قابل استفاده است.

 اصول انتخاب مانتو ساتن

پارچه ساتن یکی از پارچه‌هایی است که به تنهایی یا به صورت ترکیبی با پارچه‌های دیگر برای دوخت مانتو استفاده می‌شود. این پارچه برای مانتوهای مجلسی یا اسپرت انتخاب مناسب‌تری است و در مانتوهای اداری کمتر استفاده می‌شود. پارچه ساتن تقریبا براق است بنابراین استفاده از آن به تنهایی چندان جالب نیست و معمولا با جزئیاتی مانند دکمه یا زیپ آن را به محصولی زیبا تبدیل می‌کنند. خرید مانتو ساتن برای فصل‌های گرم سال مانند تابستان هم انتخابی بسیار مناسب است.

 اصول انتخاب مانتو کرپ

پارچه کرپ از دیگر انواع پارچه‌های مانتویی است که مدل‌های مختلف کرپ چینی، کرپ ژورژت، کرپ فلورانس و… دارد. بعضی از مدل‌های این نوع پارچه دارای کشسانی هستند و بعضی مدل‌ها کشسانی ندارند که در زمان خرید مانتو به خصوص به صورت اینترنتی باید به این نکته توجه کرد. کرپ بیشتر مناسب مانتوهای مجلسی یا اداری است اما بعد از مدل‌های آن در مانتوهای اسپرت به خصوص مانتوهای جلوباز هم استفاده می‌شوند.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   راهنمای انتخاب لوازم منزل و آشپزخانه

 اصول انتخاب مانتو ابریشم

ابریشم یکی از پارچه‌های محبوب در پوشاک زنان است. لطافت، خنکی و زیبایی این پارچه باعث می‌شود که تمام محصولات تولید شده از آن جلوه‌ای خاص و متفاوت داشته باشند. مانتوهای ابریشم هم از مانتوهای پرطرفداری هستند که در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف وجود دارند. در مورد خرید مانتو ابریشم باید به این نکته توجه کرد که این جنس از مانتوها بسیار لطیف هستند و ممکن است در اثر بی‌احتیاطی دچار آسیب یا پارگی شوند. همچنین مانتوهای ابریشم جز مانتوهای نسبتا گران هستند بنابراین خرید آن‌ها به عنوان مانتوی روزمره چندان به صرفه نیست.

 اصول انتخاب مانتو ریون

یکی دیگر از مانتوهای محبوب زنانه، مانتوهای ریون هستند. خرید  مانتو ریون به دلیل جذابیت ظاهری آن بسیار پرطرفدار است. بیشتر برندهای بزرگ فروش مانتو این نوع پارچه را در تولیدات خود استفاده می‌کنند. پارچه ریون کشسانی بالایی دارد، بسیار لطیف بوده و رنگبندی متنوعی نیز دارد که تمام این ویژگی‌ها باعث محبوبیت این جنس پارچه برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شده است. مانتوهای ریون هم برای استفاده مجلسی و هم برای استفاده اسپرت مناسب هستند.

 خرید مانتو متناسب با اندام

یکی دیگر از نکاتی که در خرید مانتو باید به آن توجه کرد، فرم اندام است. این مسئله مهم‌ترین نکته در خرید مانتو است که در زیبا دیده‌شدن مانتو تاثیر زیادی دارد، فرم بدن در مدل، طرح و حتی رنگ مانتوی انتخابی تاثیرگذار است و بعد از سلیقه مصرف‌کننده مهم‌ترین مسئله در خرید مانتو محسوب‌ می‌شود.

 مانتو مناسب افراد لاغر و قد بلند

افرادی که قد بلند و اندام لاغری دارند امکان استفاده از انواع طرح‌ها و مدل‌ها را دارند اما بهتر است به نکاتی جزئی در پوشش خود توجه کنند. به عنوان مثال پوشیدن مانتو و شلوار همرنگ قد افراد را بلندتر نشان می‌دهد که این مسئله ممکن است برای این افراد چندان خوشایند نباشد. مانتوهای کمردار یا مانتوهایی که از زیر سینه چین‌دار هستند انتخابی خوبی برای افراد لاغر هستند. خرید مانتو با پارچه‌های طرح‌دار هم انتخابی مناسب برای این افراد است.

 مانتو مناسب افراد ریز نقش

برای افراد ریزنقش و قدکوتاه اما مانتوهای بیش از حد گشاد به خصوص مدل‌های چین‌دار چندان مناسب نیست. خرید مانتو با قد متوسط برای این افراد انتخاب خوبی است، همچنین مانتوهایی با خطوط عمودی این افراد را قد بلندتر نشان‌ می‌دهد. مانتوهای دامنی و مانتوهای بیش از اندازه بلند باعث چاق و کوتاه دیده شدن این افراد می‌شود.

 مانتو مناسب افراد با شانه‌های پهن

زنانی که شانه‌های پهن دارند بهتر است در زمان خرید مانتو به سراغ مدل‌هایی بروند که بالاتنه ساده‌ای دارند. آستین‌های پفی یا مانتوهایی با بالاتنه شلوغ تمام توجه را به شانه این افراد جلب می‌کند. مانتوهای بدون آستین برای این افراد انتخاب مناسبی است. همچنین در زمان خرید اینترنتی مانتو بهتر است به سراغ پارچه‌های لخت مانند ریون یا ابریشم بروند.

 مانتو مناسب افراد توپر و چاق

افرادی که اندام آن‌ها پر و چاق است باید خرید مانتو را براساس قد خود انجام دهند. همچنین تلاش کنند که توجهات را به لاغرترین قسمت بدن خود متمرکز کنند. به عنوان مثال اگر این افراد قد بلندی دارند، استفاده از مانتوی بلند با برش عمومی باعث لاغرتر دیده شدن آن‌ها می‌شود اما اگر قد کوتاهی داشته باشند بهتر است به سراغ مانتوهای ساده با قد متوسط بروند. اگر فرد دارای شکم بزرگی باشد مانتوهای کمردار به هیچ وجه انتخاب مناسبی برای او نیست و اگر پایین‌تنه فرد بزرگ باشد بهتر است مانتوهای یکسره که بالاتنه آن کار شده است را خریداری کند. همرنگ بودن جزئیات پوشش مانند شال و روسری، شلوار و کفش در این افراد تاثیر زیادی در زیبا دیده شدن مانتو در تن این افراد دارد.

 خرید مانتو براساس رنگ پوست

یکی دیگر از فاکتورهایی که در زمان خرید مانتو به شما کمک می‌کند، توجه به رنگ پوست است. البته بیشتر افراد در مورد رنگ مانتو تنها به سلیقه خود توجه می‌کنند اما در حقیقت تناسب رنگ مانتو با پوست و سایر جزئیات پوشش تاثیر زیادی در زیبا و گران دیده شدن استایل می‌شود. ساده‌ترین طرح‌های مانتو هم در صورت تناسب با فرم بدنی و رنگ پوست می‌توانند جذابیت فوق‌العاده‌ای به ظاهر فرد بدهند.

 مانتو مناسب برای پوست‌های تیره

افرادی که پوست تیره دارند معمولا دارای چشم و موهای تیره هستند. این افراد در خرید مانتو بهتر است به سراغ رنگ‌هایی مانند سفید، خاکی، طوسی روشن و… بروند. این رنگ‌ها جذابیت ظاهری چهره این افراد را چندبرابر می‌کند. افراد دارای پوست تیره بهتر است به سراغ رنگ‌های گرم مانند قرمز، سفید، زرد، قهوه‌ای و… در خرید مانتو نروند و در صورت نیاز به مانتویی با این رنگ آن را با شال یا شلواری متفاوت ست کنند.

 مانتو مناسب پوست‌های روشن

برای افرادی که پوست روشن دارند رنگ‌هایی مانند آبی، قهوه‌ای، بژ، قرمز، مشکی و.. مناسب است. گروه رنگی خنثی چهره این افراد را رنگ‌پریده‌تر می‌کند بنابراین بهتر است در خرید مانتو ابتدا به سراغ رنگ‌های گرم و سپس در رنگ‌های سرد به سراغ طیف پررنگ‌ آن‌ها بروند. البته بعضی از افراد هم دارای رنگ پوست معمولی هستند که نه خیلی تیره و نه خیلی روشن است. برای این افراد انواع رنگ‌های مانتو انتخاب مناسبی است.