از مهم ترین و به یاد ماندنی ترین مراسماتی که افراد در طول زندگی تجربه می کنند، مراسم عقد است. هر فردی دوست دارد این جشن بزرگی که در زندگی تجربه می کند، به بهترین شکل برگزار شود. انجام  درست و برگزاری آبرومندانه چنین مراسمی وابسته به وظیفه شناسی خانواده های عروس و داماد است. خانواده های عروس و داماد هریک وظایفی دارند و انجام آن ها سبب می شود که نه عروس و نه داماد استرسی درباره کیفیت برگزاری مراسم عقد نداشته باشند. در این مطلب قصد داریم شما را به طور کامل با وظایفی که خانواده عروس و داماد در مراسم عقد و عروسی دارند، اشنا کنیم. اگر مراسم عقد شما  نزدیک است  یا فرزندان شما در آستانه رفتن به خانه بخت هستند، این مطلب برای شماست. پس تا پایان با ما همراه باشید.

عروس و داماد

آیا برنامه ریزی برای برگزاری عقد و عروسی سخت است؟

خوشبختانه این سوالی نیست که پاسخدهی به آن سخت باشد. این را بدانید که تمامی وظایف و برنامه هایی که هریک از طرفین باید عملی کنند، در مراسم بله برون مورد بحث قرار خواهند گرفت و درباره آن توافق حاصل خواهد شد. به طوری که مراسم عقد بدون نقص و به بهتری شکل ممکن انجام می شود. اجازه دهید در ابتدا شما را با وظایفی که خانواده داماد دارند، اشنا کنیم.

خانواده داماد و وظایف آن ها در مراسم عقد و عوسی

همه ما می دانیم که امروزه همه مردم گرفتار گرانی و تورم هستند. بنابراین خبری از رسم و رسومات دست و پا گیر قدیمی برای مراسم هایی نظیر عروسی و عقد نیست. به همین دلیل ترجیح خانواده ها این است که به صورت توافقی یک مراسم ابرومندانه و مختصر برگزار کنند. مهم ترین وظایفی که در این مسیر خانواده داماد باید انجام دهد، به شرح زیرند:

  • گردآوری کردن نام تمامی مهمان ها در قالب یک لیست
  • خرید حلقه برای طرفین مراسم نامزدی
  • برگزیدن یک مکان شیک و ابرومند برای برگزاری مراسم عقد و عروسی
  • تهیه کادوهایی آبرومند برای عروس و خانواده او
  • برآورد هزینه های مربوط به عقد

در ادامه هریک از موارد فوق را زیر ذره بین خواهیم برد

گردآوری کردن نام تمامی مهمان ها در قالب یک لیست

اولین کاری که برای برگزاری آبرومند مراسم عقد و عروسی باید انجام دهید، گردآوری یک لیست از نام مهمانان است. این کار سبب می شود که برای بودجه بندی مراسم بهتر تصمیم گیری کنید. درصورتی که قصد دارید مراسمی اقتصادی و آبرومند برگزار کنید، تنها به سراغ اقوام و آشناهای درجه یک بروید.

انتخاب مکان مناسب برای عقد و عروسی

خانواده های عروس و داماد باید به توافق برسند که آیا قصد دارند مراسم را در خانه برگزار کنند و یا یک تالار را برای این مراسم انتخاب کنند. سپس باید خانواده داماد یک مکان مناسب را انتخاب کرده و آدرس را به طرف دیگر عقد ارسال کند.

اگر ساکن زنجان باشید، این لیست از سالن‌های عقد زنجان می‌تواند به شما کمک کند:

 

خرید حلقه های نامزدی

برای نمایش تعهد بین زوجین نیاز است که نشانه ای برای آن تهیه شود و چه نشانه ای بهتر از یک حلقه؟ این حلقه ها از طرف عروس و داماد به یکدیگر داده می شود. به همین دلیل ضروری است که خانواده داماد فکری برای تهیه حلقه های ازدواج کنند.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   راهنمای انتخاب لوازم منزل و آشپزخانه

پرداخت هزینه های مربوط به عقد و عروسی

پرداخت هزینه ها موردی است که به طور توافقی تعیین می شود. همانطور که کمی قبل تر اشاره کردیم، این توافق معمولا در شب عروسی حاصل می شود. اما برخی هزینه ها مانند هزینه های مربوط به عاقد و محضر مربوط به طرف داماد هستند. همچنین درصورتی که قصد دارید مراسم عروسی را در تالار برگزار کنید، هزینه های این امر هم برعهده داماد می باشد.

وظایف خانواده عروس برای مراسم عقد

شما عزیزان تا به اینجا دانستید که داماد و خانواده اش برای برگزاری مراسم عقد و عروسی چه وظایفی دارند. اکنون نوبت به آن رسیده است که شما را با وظایف خانواده عروس آشنا کنیم که به شرح زیرند:

  • انتخاب یک مکان آبرومند به منظور برگزاری مراسم عقد
  • برگزیدن دکور و چیدمان محضر عقد
  • انتخاب طراحی مربوط به سفره عقد
  • میزبانی از مهمانان
  • خرید حلقه و کادو

انتخاب مکان مناسب برای عقد

اینکه مراسم عقد و عروسی در چه مکانی برگزار شود، وظیفه خانواده عروس است. اگر قصد دارید برای مراسم عقد از منزل خود استفاده کنید، تزئین و دیزاین این مکان هم برعهده شما یعنی خانواده عروس است. اما درصورتی که قصد دارید یک تالار را برای برگزاری این مراسم انتخاب کنید، انتخاب چنین تالاری نیز برعهده شماست.

انتخاب چینش و دکوراسیون محضر

دیزاین محضر عقد دومین وظیفه ای است که خانواده عروس داراست. برای انجام هرچه بهتر این کار می توانید به سراغ دوستان و اقوان نزدیک بروید. این کار فشار و استرس را از روی دوش شما برمیدارد. همچنین دیزاین سفره عقد هم برعهده شماست.

انتخاب طراحی و دیزاین جذاب برای سفره عقد

خانواده عروس وظیفه دیزاین سفره عقد را نیز داراست. انجام این کار خیلی هم سخت نیست. برای انجام این کار می توانید نگاهی به عکس های اینترنت بندازید. در اینترنت نمونه های بسیار زیادی وجود دارد. به طور معمول عناصری مانند جام عسل، تخم مرغ؛ گردو و بادام و … در سفره عقد دیده می شوند.

پذیرایی از مهمانان

دیگر کارهایی که از سوی خانواده عروس به شکلی شایسته باید انجام شود، پذیرایی از مهمانان است. ابتدا باید توان مالی و بودجه خود را مشخص کنید و سپس آن را با مدیرتشریفات مطرح کنید. چنین مدیری بهترین پذیرایی را وابسته به تشریفات شما درنظر می گیرد.

سخن آخر

در این مطلب به طور کامل شما را با وظایف خانواده عروس و داماد برای برگزاری مراسم عروسی و عقد آشنا کردیم. انجام هرچه آبرومندتر این مراسم نیاز به تعامل دو طرف دارد. به طوری که هریک دو از طرف بخشی از کار را برعهده گرفته و وظیفه شناس ظاهر شود. خانواده عروس باید سفره عقد و محضر برگزاری این مراسم را تزئین کنند و خانواده داماد هم حلقه های ازدواج را خریداری کرده و هزینه های مربوط به مراسم عقد، محضر و را بپردازد. امیدواریم با خواندن این مطلب به خوبی با وظایف هریک از طرفین یک مراسم عقد به خوبی اشنا شده باشید.