بیشتر از ۱۰ هزار دانشجوی ایرونی در آمریکا مشغول به تحصیل هستن و تعداد کمی، آسیا و اقیانوسیه رو با وجود اون که ظرفیتای کمی در قیاس با دانشگاه های طراز اول آمریکا ندارن، انتخاب می کنن. اما با این وجود، ایرانیا در اقیانوسیه هم پاتوقایی واسه خود دست و پا کردن که در گفتار امروز به معرفی اونا پراختیم. با ما همراه باشین.

اگه موضوع مهاجرت و کار در کشورهایی مانند استرالیا و نیوزلند نبود، شاید امروز، تماشاگر تحصیل صدها ایرونی در مقاطع جور واجور تحصیلی در این کشورها نبودیم. کشورهایی که با وجود محدودیتای اقلیمی، اما دارای مراکز علمی قوی و با امکانات در سطح بهترین دانشگاه های غربی هستن و حالا خوبیش اینه تماشاگر تحصیل هزاران ایرونی در این مراکز در بیست سال گذشته هستیم.

ویزای مهاجرتی به استرالیا و نیوزلند که با عنوان Skilled Worker و امتیازهای اعلامی به خواهندگان دارای شرایط اعطا شده، زمینه رو واسه افزایش تحصیل ایرانیان در این دو کشور درست کرد.
بعضی وقتا آدمایی که با ویزای مهاجرت تخصصی به این کشورها سفر می کردن، پس از یه مدت در دانشگاه های این کشورها مشغول به تحصیل شده و از راه بورس و امکاناتی که به انا داده شد، ادامه تحصیل دادن. رشته های فنی مهندسی و پزشکی، در بالاترین جایگاه رشته هایی هست که ایرانیان ساکن استرالیا در ان فعال بوده و به نظر می رسه وضعیت موفقی در اون دارن.

پاتوق دانشجویان ایرونی در استرالیا

استرالیا از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی زیادی تشکیل شده که به نظر می رسه، حضور دانشجویان ایرونی در بعضی از این دانشگاه ها بیشتره. دانشگاه هایی چون:

۱-دانشگاه UNSW

۲-دانشگاه RMIT

۳-دانشگاه موناش

۴-دانشگاه فلیندر

۵-دانشگاه فناوری سیدنی

۶-دانشگاه Griffith

۷-دانشگاه ملبورن

۸-دانشگاه نیوکاسل

۹-دانشگاه Deakin

۱۰-دانشگاه کویینزلند

دانشگاه هایی مثل سوین برن، آدلاید، استرالیای غربی، مک کواری ، ولنگوگ و جیمز کوک هم با استقبال دانشجویان ایرونی مواجه شده.
اما به نسبت ۱۰ دانشگاه فهرست شده، با استقبال گسترده ایرانیان همراه نیس و به قولی، پاتوق ایرانیان علاقه مند به تحصیل در رشته های جور واجور به نظر نمی رسه.

این ۱۰ دانشگاه، به واسطه رتبه علمی و ظرفیتای کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان خارجی به خصوص ایرانیان، در وضعیت مطلوبی بوده و همیشه مورد توجه ایرانیا واسه تحصیل در کشور کانگورها هستش.

اگه علاقمند به تحصیل در استرالیا هستین، تلاش کنین یکی از این ۱۰ دانشگاه رو واسه تحصیل انتخاب کرده و حتما از استادان و دانشجویان ایرونی مشغول به کار در این دانشگاه ها واسه رشته مورد نظر خود که قصد اپلای دارین، اطلاعات لازم رو به دست بیارین.

دریافت اطلاعات از هموطنان ایرونی شاغل به تحصیل دلیل می شه تا درک و آگاهی شما از شرایط علمی و منابع و اقلیمی و اقامتی، قبل از اپلای و صرف هزینه و وقت زیاد، زیاد شه و تاثیر کار شما به شکل زیادی پیشرفت پیدا کنه.

این بحث ایه که همیشه به دانشجویان علاقمند به تحصیل در بیرون مرز کشور به خصوص استرالیا پیشنهاد می شه.
واسه باخبر شدن از وضعیت تحصیلی و اقامت در استرالیا، علاوه بر اطلاعات سایت دانشگاه ها، سفارت استرالیا تو تهران به این نشانی می تونه منابع خوبی واسه علاقمندان باشه.

شهرهایی مانند پرث، سیدنی و ملبورن، به واسطه وضعیت اشتغال و منابعی، با تعداد بیشتر ایرانیان متخصص همراه شده که به همین نسبت، در پخش دانشجویان ایرونی در مناطق دور و بر هم موثر بوده.

در آخر اگه علاقمند به تحصیل در این کشورین، مطالب ارائه شده در FAQ رو بخونین. موضوعات خوبی اشاره شده.
بعضی از دانشگاه ها که پاتوق ایرانیا در اون بیشتره مانند UOW، بخش فارسی زبون هم در سایت خود راه اندازی کردن که خیلی مهمه.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   فرودگاه هارتسفیلد-جکسون آتلانتا؛ ۸ واقعیت جالب در مورد شلوغ ترین فرودگاه جهان

پاتوق دانشجویان ایرونی در نیوزلند

نیوزلند، مستعمره انگلیس و کشوری کوچیک در نزدیکی استرالیا در جنوب شرقی اقیانوس پاسفیک، هر چند ۴ میلیون نفر جمعیت داره و اقلیم بزرگی نیس، اما در چند دهه گذشته، با سرمایه گذاریای انجام شده، به یه کشور پیشرفته بدل شده.
کشوری که در تلاشه با جذب نخبگان و کارشناسان کشورای جور واجور دنیا، زمینه رونق اقتصادی و صنعتی خود رو جفت و جور کنه.

در راه رونق دادن، نخبگان و دانشجویان ایرونی هم سهیم بودن. در ۲۰ سال گذشته، شمار دانشجویان ایرونی علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های نیوزلند، زیاد شده.
تحصیل به زبون انگلیسی در دانشگاه هایی با کیفیت و با هزینه تحصیل به نسبت ارزون در مقایسه با دانشگاه های آمریکای شمالی، زمینه رو واسه تشویق دانشجویان ایرونی درست کرد.

پاتوق دانشجویان ایرونی در این کشور رو میشه در دانشگاه هایی مثل موارد زیر دونست:

۱-دانشگاه Auckland

 

۲-دانشگاه Otago

 

 

 

۳-دانشگاه Massey

 

۴-دانشگاه Wellington

 

۵-دانشگاه Canterbury

۶-دانشگاه Waikato

این دانشگاه ها معمولا در فهرست ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارن. دانشگاه آکلند و مسی، به واسطه تنوع رشته های تحصیلی و ارائه رشته های فنی و مهندسی در مقاطع ارشد، دکترا و پسا دکترا، زمینه جذب تعداد بیش تری از علاقمندان ایرونی علاقه مند به تحصیل در این کشور رو جفت و جور کرده. هزینه تحصیل در رشته های دکترا واسه دانشجویان خارجی نیوزلند، مثل دانشجویان نیوزلندی محاسبه می شه که معمولا هرساله ۱۰ هزار دلار رو شامل می شه.
بخاطر این، عجیب نیس که دانشجویان دکترای ایرونی در دانشگاه های این کشور زیاد تر از مقطع کارشناسیه.

واسه کسب اطلاعات درباره دانشگاه های نیوزلند و مسائل مربوط به اقامت و تحصیل در این کشور کوچیک زیبای اقیانوسیه، سفارت نیوزلند در ایران و سفارت ایران در این کشور    می تونه منابع خوبی واسه علاقمندان باشه.

در آخر هم بد نیس اشاره کنیم، هر جا که تعداد بیش تری دانشجوی ایرونی مشغول به تحصیل باشه، به معنی مکانی مناسب واسه شما جهت ادامه تحصیل و تحقیق نیس.
همیشه تلاش کنین مقصدهای تحصیلی رو براساس قابلیتای علمی و مشورتای انجام شده، انتخاب کنین. به دلیل حضور تعداد خیلی از ایرانیان مهاجر و دانشجو در شهرهای جور واجور استرالیا و نیوزلند، کسب اطلاعات درباره وضعیت زندگی و اقامت و تحصیل، کار آسونی هست و از این فرصت اگه علاقه مند تحصیل در این کشورا هستین استفاده کنین.

بهترین راه تعامل با جامعه علمی ایرونی در این کشورها، دسترسی به انجمنا و گروه های ایرانیان در شبکه های اجتماعیه که زمینه رو واسه آشنایی شما با قشرهای جور واجور جفت و جور می کنه و دلیل دریافت اطلاعات به روز می شه.
ایرانیان ساکن استرالیا، تعداد بیش تری رو به نسبت دانشجویان ایرونی نیوزلند تشکیل میدن که بالطبع، پاتوق انا وسیع تر از ایرانیان نیوزلند هست.

دوره های ارشد و دکترا در استرالیا به خصوص نیوزلند، با استقبال بیشتر دانشجویان ایران در اقیانوسیه مواجه شده که به نظر می رسه پاتوق این قشر از دانشجویان ایرونی، داغ تر از بقیه باشه. به کار گیری انجمنای اینترنتی مربوط به پاتوق دانشجویان ایرونی در اقیانوسیه هم واسه کسب اطلاعات درباره دانشگاه ها و وضعیت تحصیل در این کشور، به مشتاقان تحصیل در اقیانوسیه پیشنهاد می شه.