مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد، سامانه تسهیلات ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس بخشنامه ۸ مهر ۹۷ بانک مرکزی جهت درخواست دریافت ارز به اندازه بازار (اندازه سامانه معاملات الکترونیکی ارز ETS) از پنجشنبه اول آذرماه ۹۷ باز می شه و دانشجویان ایرونی بیرون مرز کشور که دارای شرایط دریافت ارز دانشجویی هستن می‌تونن با ثبت‌نام در سامانه نسبت به بارگذاری مدارک لازم دریافت تسهیلات ارزی دست به کار شن.

پیرو بخشنامه شماره ۹۶/۲۹۱۶۵۴ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورخ ۹۶/۰۹/۱۴ به اطلاع میرسونه تامین ارز واسه شهریه و هزینه اقامت دانشجویان آزاد شاغل به تحصیل در بیرون مرز کشور از تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۰۱ فقط به اندازه آزاد و بازم از راه بانکای سروسامون و تجارت شدنیه.

شرایط دریافت ارز تحصیلی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‏ های معتبر خارج از کشور

 

  •  معتبر بودن دانشگاه از نظر وزارت بهداشت

 

    • دیپلم متوسطه در رشته علوم تجربی یا ریاضی- فیزیک
    • گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی در رشته علوم تجربی یا ریاضی- فیزیک
    • تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت واسه دانشجویان ذکور یا برگه معافیت تحصیلی واسه مشمولین

 

 

 

    • تصویر اقامت دانشجویی.

 

 

 

  • تصویر کارت ملی

  • تصویر صفحه اول شناسنامه
  • تصویر صفحات اول و دوم گذرنامه(در گذرنامه، محل اقامت دانشجو در کشور ایران قید شده باشه)
  • گواهی اشتغال به تحصیل ترم جاری با ذکر رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی و طول دوره با تایید سفارت.
  • اسکن مدرک I20 واسه دانشجویان شاغل به تحصیل آمریکا.
  • گواهی کالج و ریزنمرات اون، برای دانشگاه‏هایی که قبل از ورود به دانشگاه دارای دوره کالجه..

واسه پیگیری درخواست احتیاجی به مراجعه حضوری هست؟

خیر. با در نظر گرفتن اینکه کلیه فرایندها و خدمات به صورت غیرحضوری و از راه سامانه انجام می شه، احتیاجی به مراجعه حضوری نیس.
تموم مراحل انجام کار از راه سامانه اطلاع رسانی می شه، پس از مراجعه حضوری دوری شه.

به چه کسایی ارز تعلق میگیره؟

متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور با هزینه شخصی در مقاطع تحصیلی بالاتر از کارشناسی و در دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی میتونن با گرفتن شرایط مورد نیاز از تسهیلات ارزی بهره مند می شن، فقط به دانشجویان مقطع کارشناسی که قبل از ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در بیرون مرز کشور در دانشگاه مقصد ثبت نام کرده و شروع به تحصیل کردن، ارز تعلق میگیره. واسه مشاهده دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این سایت Http://edd.behdasht.gov.ir مراجعه کنین..

الان به چه کسایی ارز تعلق نمی گیره؟

متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور با هزینه شخصی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و پایین تر، دانشگاههایی که مورد تایید وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی نیستن و متقاضیانی که در مرحله پادفکت و کالج هستن، خواهندگان پسری که معافیت تحصیلی ندارن، متقاضیانی که مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی ندارن، متقاضیانی که ساکن ایران نیستن الان نمی‌تونن از تسهیلات ارزی بهره مند شن، فقط به دانشجویان مقطع کارشناسی که قبل از ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در بیرون مرز کشور در دانشگاه مقصد ثبت نام کرده و شروع به تحصیل کردن، ارز تعلق میگیره. واسه مشاهده دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این سایت Http://edd.behdasht.gov.ir مراجعه کنین.

مراحل انجام کار واسه دریافت ارز به چه صورتیه؟

– ثبت نام در سامانه تسهیلات ارزی و غیر ارزی – تکمیل و فرستادن مدارک خواسته شده، بعضی از مدارک به همه خواهندگان مربوط نمی شه مانند تعهد محضری – اخذ تاییدیه از اخذگواهی اشتغال به تحصیل/ گواهی شهریه از دانشگاه مربوطه و اخذ تاییدیه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحصیل و بارگذاری در سامانه تصویر گواهی اشتغال تایید شده و دارای کد رهگیری رو از راه سامانه تاک(سامانه تایید اسناد کنسولی) به نشانی http://tak.mfa.ir قابل دریافت هستش – منتظر جواب کارشناسان بمونین ممکنه این روند حدودا یکماه زمان ببره – رفع نواقص احتمالی داخل سامانه انتخاب بانک و شعبه پس از تایید پایانی – پرینت از معرفینامه و مراجعه به بانک. تموم مراحل در داخل سامانه به شما اطلاع رسانی می شه،‌ از راه سامانه پیگیر درخواست خود باشین.

در هر وقتی میشه درخواست تسهیلات ارزی کرد؟

خیر. خواهندگان باید برابر زمان اعلام شده نسبت به ثبت درخواست خود دست به کار شن، به طور کامل مشخصه در خارج از این محدوده وقتی درخواستای نامبرده قابل ثبت نیس.
زمان ثبت نام شش ماه اول دوره ارزی نیمسال اول؛ از اول مهرماه تا آخر اسفندماه – مهلت دریافت مجوز شش ماه دوره اول ارزی نیمسال اول (مهر تا اسفند)؛ بیشترین حد تا آخر شهریور سال بعد – زمان ثبت نام شش ماه دوم ارزی نیمسال دوم؛ از فروردین تا آخر شهریور – مهلت دریافت مجوز ارز شش ماه دوم (فروردین تا شهریور)؛ بیشترین حد تا آخر بهمن ماه.

واسه دریافت ارز، باید به کدوم بانک مراجعه کنیم؟

پیرو بخشنامه شماره ۹۶/۲۹۱۶۵۴ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورخ ۹۶/۰۹/۱۴ به اطلاع میرسونه تامین ارز واسه شهریه و هزینه اقامت دانشجویان آزاد شاغل به تحصیل در بیرون مرز کشور از تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۰۱ فقط به اندازه آزاد و بازم از راه بانکای سروسامون و تجارت شدنیه.

اگه خود شخص حضور نداشته باشه، امکان گرفتن ارز هست؟

بله. بعد از فرستان نامه بانک پدر، مادر و همسر(حتی شخص دیگری) می تونن نامه ارزی رو از سامانه پرینت کنن و دست به کار شن. در صورت نیاز، باید از طرف دانشجو وکالت داشته باشه.

از کجا باید تاییدیه تحصیلی/ گواهی شهریه رو اخذ کنیم؟

خواهندگان باید در هر ترم، نسبت به اخذگواهی اشتغال به تحصیل/ گواهی شهریه از دانشگاه مربوطه و اخذ تاییدیه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحصیل دست به کار شن. تصویر گواهی اشتغال تایید شده و دارای کد رهگیری از راه سامانه تاک(سامانه تایید اسناد کنسولی) به نشانی http://tak.mfa.ir قابل دریافت هستش.

در صورت بسته بودن سفارت ایران کشور محل تحصیل واسه تائید گواهی چیکار باید کرد؟،

معمولا سفیر در وزارت امور خارجه مستقر می شه، در این شرایط گواهی خود رو واسه تائید به وزارت امور خارجه مراجعه کنین.

تشکیل پرونده به معنی ایجاد تعهد واسه ارزشیابی مدارک تحصیلیه؟

تشکیل پرونده تسهیلاتی دانشجویی هیچ گونه تعهدی واسه وزارت اصلی و مرکز خدمات آموزشی مبنی بر پذیرش و امتحان علوم پایه و ارزشیابی مدارک تحصیلی اینجانب نداره و امتحانات علوم پایه‌ای و ارزشیابی مدارک طبق قوانین و مقررات وزارت اصلی انجام میشه.

سامانه به من هیچ جوابی نمی ده؟

قسمت پیگیری درخواست رو چک نمایید اگه وضعیت درخواست “ثبت درخواست “و یا “تقاضای بررسی دوباره” بود، باید صبر نمایید تا اطلاعات شما بررسی شه و هنوز نوبت شما نشده. اگه وضعیت شما تایید درخواست بود باید منتظر تایید نهایی باشید .

بعد از برطرف کردن مشکل پرونده چه کارایی باید انجام داد؟

باید در قسمت پیگیری درخواست درخواست بررسی دوباره بدین، تا کارشناسان بتونن پرونده شما رو بررسی کنن.

تائید اطلاعات چه مدت زمان میبره؟

شاید حدود یه ماه زمان ببره و امکان داره این زمان کمتر و یا بیشتر شه، بستگی داره به اینکه چه تعداد در لیست سامانه جلوتر از شما باشن.

ایمیل خود رو اشتباه وارد کرده باشم و یا با ایمیل خود نمی تونم وارد سایت شوم چه کاری باید انجام دهم؟

در قسمت “رمز عبور خود رو از یاد بردم”، کد ملی دانشجو رو وارد کنین. ایمیلی که با اون ثبت نام شده رو به شما نمایش میده و به اون ایمیل رمز شما رو می فرسته . اگه ای ایمیل نشون داده شده، اشتباهه می تونین ایمیل درست و ایمیل اشتباه رو به همراه کد ملی و نام دانشجو به ایمیل “edd.facilities@Behdasht.gov.ir” بفرستین، تا واسه شما اصلاح شه و یا با وزارت بهداشت واحد ارزی تماس بگیرین.

در صورت تغییر رشته و یا تغییر دانشگاه نیاز به تشکیل پرونده جدیده یا با همون پرونده قبلی میشه ادامه کار رو انجام داد؟

احتیاجی به تشکیل پرونده جدید نیس.

بنده گواهی اشتغال به تحصیل رو باید به انگلیسی ترجمه کنم یا فارسی؟ بعد ترجمه باید بازم به سفارت جهت تایید مراجعه کنم؟ چون برگه دانشجویی ترکی من تایید شده از طرف سفارت ایرانه؟

به زبون فارسی باید ترجمه شه و نیاز به تایید جای خاصی نیس.

درخواست رو ثبت کردم ولی هنوز جوابی داده نشده؟

در قسمت پیگیری درخواست چه پیغامی واسه شما هست؟ اگه پیغامی نباشه، معنیش اینه که درخواست شما ثبت نشده. از قسمت خدمات، درخواست خود رو دوباره ثبت کنین (دقت کنین که حتما دکمه ثبت پایانی زده شه). اگه در این قسمت درخواست خود رو می بینین باید صبر کنین، به احتمال زیاد هنوز نوبت شما نرسیده. اگه درخواست شما هست ولی تا حالا به شما جوابی داده نشده، کمی صبر کنین این معنیش اینه که هنوز نوبت شما نرسیده.

قبلا در سایت ثبت نام کردم و یه بار ارز از راه سایت گرفتم، واسه نیمسال جدید چه مراحلی رو باید طی کنم؟

با همون ایمیل و گذرواژه که قبلا ثبت نام کردین، وارد سایت شید و در قسمت خدمات درخواست جدید واسه نیمسال جدید رو ثبت نام کنین(دقت کنین که حتما دکمه ثبت پایانی زده شه) و آخرین گواهی اشتغال به تحصیل رو واسه ما اسکن کرده و داخل سایت بذارین.

شماره پرونده خود رو از یاد بردم و یا اشتباه وارد کردم، چه کاری باید انجام بدهم؟

نیاز به پیدا کردن و یا اصلاح شماره نیس، فقط تنها کاری که نیازه انجام بدین همه مدارک رو واسه ما اسکن کرده و داخل سامانه بذارین.

حدود یکماه هست که در سیستم ثبت نام کردم در سامانه هرچی پیگیری می کنم وضعیت درخواست من هنوز ثبت درخواست و یا بررسی مجدده، چه کاری باید انجام دهم؟

شما باید مقداری صبر کنین، شاید تعداد درخواستا زیاد بوده و هنوز نوبت شما نرسیده. صبر کنین و درخواست بررسی دوباره رو نزیند، چون به انتهای صف خواهید رفت.

چیجوری واسه گرفتن ارز به وسیله بقیه، در بیرون مرز کشور وکالت محضری بدهم؟

اگه شما در ایران هستین با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و اگه در ایران حضور ندارین با مراجعه به سفارت ایران می تونین وکالت محضری به دوستان و یا اقوام بدین. اینم بگیم در زمان مراجعه واسه ارز، اصل وکالت نامه حتما باید همراه شخص باشه.

اگه نام دانشگاه و یا نام رشته من در لیست نیس، چه کاری باید انجام دهم؟

نام دانشگاه و رشته و مقطع خود رو به نشانی ایمیل ما بفرستین تا بررسی شه و در صورت معتبر بودن دانشگاه، به لیست اضافه می شه تا وقتی که این سه گزینه درست انتخاب نشه، شما نمی تونین ادامه کار خود رو انجام بدین.

منظور از گواهی پذیرش چیه؟

گواهی پذیرش نامه ایه که سال ورود شما به دانشگاه رو مشخص می کنه.
شما می تونین از دانشگاه گواهی اشتغال به تحصیلی بگیرین که در اون سال ورود قید شده باشه.

در صورت داشتن پرونده دانشجویی در وزارت بهداشت، بازم اسکن تموم مدارک نیازه؟

بله. کل مدارک خواسته شده دوباره باید اسکن شه و مدارک با تاریخ و اعتبار جدید در سایت گذاشته شه.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   نقد فیلم مارموز ، یک کمدی سیاسی تمام عیار