داوطلبانی که قصد تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بیرون مرز کشور دارن، باید مدرکی مربوط به تسلط اونا به زبون انگلیسی ارائه کنن که معمولا مدرک آیلتس آکادمیک، انتخاب متقاضیانه. البته مدرک تافل اینترنتی هم میتونه انتخاب خوبی واسه اثبات LANGUAGEU PROFICIENCY (سواد زبون) در میان داوطلبان تحصیل در دوره های جور واجور تحصیلی در آنسوی آبا باشه.

اگه شما درخواست کننده شرکت در دوره های تخصصی دکترا (رشته های غیر پزشکی) در دانشگاه های کشور بوده و خواهان شرکت در آزمون دکترا باشین، داشتن مدرک آیلتس با نمره خوب، امتیاز خوبی رو براتون به ارمغان می اورد. پس، در اختیار داشتن مدرک زبون آیلتس با نمره متوسط به بالا، قدم اول واسه دریافت ادمیشن و در آخر بورس از مراکز تحصیلی داخل و خارجه.

یکی از مهارتای ۴ گانه ای که در آزمون آیلتس نیاز داریم، مهارت نوشتاری یا WIRITINGه. مهارت نوشتاری، آخرین بخش آزمون کتبی در روز برگزاری آزمون در سنتر انتخابی شما هستش.
چه در آزمون آیلتس اکادمیک شرکت کرده باشین چه آزمون جنرال، از شما انتظار میره که به هر دو TASK آزمون نوشتاری، ظرف ۶۰ دقیقه جواب بدین.

در گفتار امروز، شما رو با روش رسیدن به حداکثری و نکاتی که باید در این قسمت در نظر داشته باشین آشنا میکنیم. ا

با ما در چند تا نکته مهم در بخش رایتینگ آزمون آیلتس همراه باشین.

مقدمه ای بر بخش نوشتاری آزمون آیلتس

بخش نوشتاری آزمون آیلتس یکی از بخش هاییه بر خلاف تصور عموم، میشه نمره خوبی از اون گرفت. چون که همه چیز در اختیار شما هستش و قراره نظر خود رو درباره موضوعی که بیان می شه، مطرح و تحلیل خود رو به زبون انگلیسی و در وقت مقرر ارائه کنین.

در آزمون آیلتس جنرال، ۲۰ دقیقه فرصت دارین تا درباره موضوعی که به شما می گن در task1، نامه ای بنویسین. هم اینکه ۴۰ دقیقه فرصت دارین تا درباره موضوعی که توضیح داده شده، ظرف ۴۰ دقیقه تحلیل خود رو ارائه کنین. در بخش اول، دست کم ۱۵۰ کلمه و در بخش دوم دست کم ۲۵۰ کلمه باید بنویسین. اگه کلمات شما کمتر از حد نصاب اعلامی باشه، به طور خودکار دست کم نیم نمره از شما کسر می شه.

در آزمون ایلتس آکادمیک، در بخش task1، به شما چارت و نمودارهایی داده می شه تا براساس داده های ارائه شده، به معرفی نمودار پرداخته و براساس اطلاعات مندرج در تصویر، توضیح متقن و شفافی ارائه کنین. معمولا در ۳ یا ۴ پاراگراف می تونین چیزی که در شکل می بینین رو توضیح بدین. در بخش task2 هم که مثل این بخش در آزمون نوشتاری آیلتس جنراله، باید تحلیل خود رو درباره موضوع داده شده بنویسین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در task2، چیزی که مهمه، علم زبون انگلیسی شما و مهارت پرداخت به موضوع و خلاقیت در گسترش و پیشرفت نظر شما به شکل ساختارهای ۵ پاراگرافی شامل مقدمه و بلوپرینت و گسترش موضوع و نتیجه گیریه. پس، داانش و اطلاعات شما درباره موضوعی که مطرح شده مورد آزمایش قرار نمی گیره. مثلا اهمیتی نداره که شما در بحث عوامل آلاینده محیط زیست، مدرک و سواد بالایی داشته باشین و مستند و دارای دلیل صحبت کنین. مهم اون هستش که تحلیل خود درباره موضوع: عوامل آلاینده محیط زیست، از جنبه های جور واجور و با گرامر خوب و ساختارای جذاب انگلیسی و به صورت درست و روش صحبت کرده و نظرت خود رو مطرح کنین.

همین موضوع در بخش گفتاری (speaking) هم هست.

در اونجا هم ممتحن براش سواد شما در بخش موضوعی که مطرح میکنه اهمیتی نداره. مهم اون هستش که شما بتونین موضوع رو خوب بفهمین و ظرف مدت کوتاهی، از حولوحوش جور واجور به اون پرداخته و نظر خود رو مطرح کنین. صحت یا سقم نظر شما، ارزشیابی و راستی آزمایی نمیشه.

یکی از مهم ترین روشای واسه رسیدن به بالا در بخش نوشتاری آزمون آیلتس و کلا هر آزمون زبون انگلیسی (gre) مطالعه زیاد متون علمی و غیر علمی در بخشای جورواجور و افزایش دایره واژگان و آشنایی با ساختارهای پیچیده جملاته که در درک شما در روش پرداخت به موضوع و ارائه تحلیل تاثیر گذاره.

واسه مقاله نویس شدن، باید زیاد نوشت و مقالات نوشته شده رو در اختیار ویراستاران حرفه ای قرار داد تا اشکالات شما رو قدم به قدم به شما گوشزد کنن تا مقاله ای که روز اول می نوشتید، با مقاله شصتم فرق داشته باشه و این فرق اساسی باشه.

نقطه گذاری درست در نوشتن متنای قسمت رایتنیگ آیلتس موضوعیه که خیلی از داوطلبان فراموش میکنن. شاید بخاطر استرس به وجود اومده به وسیله  حضور در جلسه امتحان و دقیق شدن و فوکوس کردن روی مدیریت وقت و درست نوشتن و امثالهم باشه. به هر حال، نبود نقطه گذاری درست، دست کم نیم نمره از نمره پایانی کم میکنه.

معیارهای امتحان مقالات بخش رایتینگ

رایتینگاتون در هر دو بخش آزمون ایلتس (چه جنرال و چه آکادمیک) براساس ۴ عامل ارزشیابی می شه که هر یک وزن ۲۵ درصد از نمره کل رو در اختیار داره:

  • GRAMMATICAL RANGE AND ACCURACY

  • LEXICAL RESOURCE

  • TASK RESPONSE

  • COHESION AND COHERENCE

واسه اخذ نمره خوب در آزمون رایتینگ آیلتس به سوال و پاسخای ادامه داده شده توجه کنین.

واسه افزایش نمره، میشه بیشتر از ۱۵۰ و ۲۵۰ کلمه بر هر دو تسک نوشت؟

جواب. بله. محدودیتی وجود نداره. اما نوشتن زیاد در حالی که فاکتورهای ۴ گانه اشاره شده در ان رعایت نشده باشه و نقطه گذاری و گرامر درست  و طیف خیلی از کلمات حرفه ای و جذب کننده نظر ممتحن استفاده نشده باشه، نمیشه تضمین کننده نمره بالا در بخش رایتینگ باشه. تلاش کنین آخر در ۲۷۰ کلمه، تحلیل کامل و جذاب خود رو ارائه کرده و مدیریت زمان رو هم یاد بگیرین. معمولا ۲-۳ دقیقه به خوندن و متوجه شدن متن سوال و روش جواب گویی به اون از ۴۰ دقیقه اختصاص بدین.

فرصتی واسه پاکنویس کردن هست؟

جواب. شما در بخش اول فقط ۲۰ دقیقه و در بخش دوم فقط ۴۰ دقیقه فرصت جواب گویی به سوالات بخش نوشتاری آیلتس رو دارین. اگه بخواین متن نوشته شده رو پاکنویس کنین در برگه آزمون، دست کم ۵ دقیقه وقت شما اگه دست سریعی در نوشتن داشته باشین، تلف می شه.
می تونین این وقت رو به ویراستاری و اصلاح متن نوشته شده اختصاص داده و در برگه آزمون، با مداد پر رنگ بنویسین که اگه اشکالی بود، با پاک کن اصلاح کنین.

از چه مسایلی باید در نوشته آیلتس دوری کرد؟

جواب. در مقاله ای، اشتباهات رایجی که داوطلبان شرکت در آیلتس معمولا مرتکب می شن و باعث کاهش نمره اونا در بخش نوشتاری می شه ارائه شده.
در کل، رایتینگ رو باید با ادبیات رسمی و آکادمیک نوشت. موارد مخفف مانند: wouldn’t  یا etc در رایتینگ کاربرد نداره. جملاتی مثل: I think, I wish, I hope‌و امثالهم، در ساختارهای زبانی پیشنهاد شده واسه رسیدن به خوب در آیلتس دیده نمی شه.

چیجوری می تونم در بخش نوشتاری آیلتس نمره ۷ از ۹ بگیرم؟

جواب. خیلی از داوطلبان می تونن با رسوندن مهارت زبانی خود به سطح intermediate، نمره ۶ تا ۶.۵ در بخش رایتینگ بگیرن. اما واسه رسوندن به سطح ۷، باید با جملات و کلمات ساده و معمولی و ابتدایی خداحافظی کرد.
مثلا به کار گیری جمله: most beautiful دیگه در این سطح معنی نداره! بهترین روش پیشرفت نمره در این قسمت، مطالعه مقالاتیه که موفق به رسیدن به ۷ در آزمون شدن.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   میوه ها و خوراکی های خوشمزه امروزی قبل از دستکاری ژنتیکی چه شکل و ظاهری داشته اند؟

چیجوری میشه در بخش نوشتاری آیلتس، نمره بالا تر از ۷.۵ گرفت؟

جواب. باید با ساختارهای وقتی پیچیده جملات آشنا بود (مثل کاربرد نامعلوم در زمان آینده) و مقالات ژورنالای علمی دنیا رو خوب مطالعه کرد و از ساختارهای زبانی که در اونا به کار میره و کلماتی که مرسومه استفاده کرد.
واسه این سطح، تسلط به لغاتی که در آزمون GRE معمولا استفاده می شه، پیشنهاد شده.

توجه کنین که دو سوم نمره مربوط به تسک ۲ هستش.
پس روی این قسمت بیشتر وقت گذاشته و مطالعه بکنین.

واسه اخذ نمره بالا، بهتره کدوم TASK اول جواب داده شه؟

جواب: به مهارت شما و علاقه شما در رابطه بوده و تاثیری در نمره گرفتن نداره.

فرق سوالات استدلالی با غیر استدلالی در بخش نوشتاری آیلتس چیه؟

جواب: سوالات غیر استدلالی یا DISCUSSION سوالاتی هستن که از شما می خواد تا درباره یه موضوع به بحث و بررسی بپردازیم و از جنبه های جور واجور به اون نگاه کنین. پس با جواب بله یا خیر یا مواققم با موافق نیستم نمیشه به سراغ پرداخت به موضوع رفت. در سوالات استدلالی (ARGUMENT) باید نظر خود رو شفاف روشن و واسه اون دلایلی ذکر کنین. واسه تقویت مهارتای خود در هر دو بخش، از نمونه های رایتینگ عرضه شده به وسیله سایت رسمی آیلتس استفاده کنین.

ساختارهای ۵ گانه که قبلا اشاره کردین چیه؟

جواب: پیشنهاد می شه که مقاله بخش تسک ۲ آزمون نوشتاری آیلتس، ۵ قسمتی باشه:

  • بخش اول مقدمه – INTRODUCTION

    • بخش دوم- بخش سوم- بخش چهارم (بدنه مقاله و تحلیل شما) BODY PARAGRAPHS

  • بخش پنجم: CONCLUSION

در بخش بادی پاراگراف باید ۳ مورد BLUEPRINT‌مشخص کنین و براساس اون، تحلیل خود رو در ۳ پاراگراف ارائه کنین. یعنی در آخر، در ۵ پاراگرف، مقاله ۲۵۰ کلمه ای خود رو بنویسین. واسه مهارت نوشتاری روی هر ۵ بخش، باید مقالات تسک ۲ نمره های بالای ۷ رو خوب بخونین تا روی این قشمت تسلط اطلاعاتی بدست بیارین.

بهتره در بخشی از مقدمه و نتیجه گیری، صورت موضوع به صورت PARAPHRISE شده مطرح شه تا مشخص شه که درباره چی مقدمه چینی و نتیجه گیری میکنین.

در تسک اول آزمون نوشتاری آیلتس جنرال، چیجوری نامه شروع می شه و تموم می شه؟

Dear Sir/Madam,

I am pleased to . . . . It is my pleasure to . . . .

Sincerely Yours/Yours Faithfully

به کاربردن کلمات سنگین در گرفتن نمره بالا در رایتنیگ تاثیر داره؟

جواب. فقط در صورتی از کلمات حرفه ای مانند: State-of-the-art یا Transcendental و امثالهم در متن رایتینگ خود استفاده کنین که از ساختار وقتی جملات غیر ساده (پیچیده) استفاده کرده و گرامر و روش پرداخت به موضوع شما، در سطح Upper Intermediate باشه. شما اگه با گرامر اشتباه و نبود نقطه گذاری درست و نبود پرداخت درست به موضوع و رعایت اصول مقاله نویسی حرفه ای، از کلمات اصطلاحا قلمبه سلمبه استفاده کنین، تاثیری در نمره پایانی شما نمی ذاره.

بررسی یه رایتینگ در سطح نمره ۸

در متن زیر سوال شده که: همونطور که رایانه در بخش آموزش در حال به کار گیری گسترده هستن، بزودی نقشی واسه معلمان در کلاسای درس باقی نخواد موند.

شما باید در ۲۵۰ کلمه در عرض ۴۰ دقیقه به این سوال جواب بدین.

As computers are being used more and more in education, there will be soon no role for teachers in the classroom.

There is no doubt that education and the learning process has changed since the introduction of computers: The search for information has become easier and amusing, and connectivity has expedited the data availability. Though experts systems have made computers more intelligent, they have not yet become a substitute of the human interaction in the learning process. In my opinion what can be expected is a change of the teachers’ role, but not their disappearance from the classroom.

در پاراگراف بالا، داوطلب به بیان نقطه نظر عمومی خود درباره نقش رایانه در روند یادگیری پرداخته و مقدمه ای درباب موضوع ارائه کرده و بعد در ۳ پارگراف بادی، نظرات خود رو گسترش داده و این نظر رو مطرح کرده که از دیدگاه ایشون، نقش معلمان در کلاسای درس تغییر کرده و نه اهمیت حضور اونا.

Nobody can argue that the acquisition of knowledge is more fun and easier with computers. The mere activity of touching and exploring this device constitutes an enjoyable task for a child. This, accompanied by the relaxing attitude and software interactivity, usually contributes to a better grasping of new knowledge. At a higher educational level the availability of digital books, simulators and other academic materials provide the student with an ever accessible source of information, that otherwise would not be at hand.

As computers are becoming a common tool for teaching, teachers should be more aware of their role as guides in the acquisition of knowledge rather than transmitters of facts. They have to be open minded to the changes that are taking places, keep updated and serve as problem solvers in the learning process, thus allowing students to discover the fact for themselves.

در پاراگرافای ۳ گانه بالا که body رو تشکیل میده، تحلیل داوطلب در گسترش نظر خود درباره دیدگاه مطروحه با ۳ دلیل (از ۳ جنبه ) ارائه شده.

To summarize, in my personal view, teachers play and will continue to play an important role in the classroom, especially at the primary level. No matter how complex computers become, there will be no replacement for the human interaction, but in the way haw thisinteraction takes place.

در پارگراف جمع بندی هم، نظر پایانی ایشون هم جهت با تحلیلای ۳ گانه (در بخش بادی) ارائه شده.

 

نقاط قوت و ضعف مقاله بالا

 

  • مقاله بالا در سطح نمره ۷.۵ تا ۸ هستش.

  • مقاله بالا ظرفیت نویسنده در پرداخت چند بعدی به موضوع و رعایت ۵ پاراگراف رو در تحلیل سوال مقاله نشون میده.
  • ساختارهای تقریبا پیچیده در نوشتن متنون زبون انگلیسی رو تا حدی میشه در این مقاله دید.
  • گرامر درست، نقطه گذاری عالی و هم اینکه supportایی که به روشای جور واجور به وسیله نویسنده مطرح شده رو میشه در متن دید.
  • یکی از نقاظ ضعف، نوشتن بیشتر از ۳۵۰ کلمه س که خیلی زیادتر از اندازه لازمه و شاید فرصت ویراستاری خوب رو که در نوشتن اشتباه بعضی از کلمات مشاهده می شه رو سلب کرده.
  • از بعضی از کلمات مانند acquisition چند بار استفاده شده.