یکی از ژانرهای دوست داشتنی سینما که همیشه مخاطبان رو به خود جلب کرده ژانر وسترنه. فیلمایی در مورد یه هفت تیر کش تنها، درگیریای افسانه های در کافه های وسط بیابان و یا یاغیای بیرحم و آدمکش؛ که عاملایی آشنا واسه دوستداران این ژانر هستن و بزرگانی مانند کلینت ایستوود و جون وین رو فقط به شکل اینجور فیلمایی میشه تصور کرد.
در حالی که در سالای گذشته کمتر فیلم وسترن ساخته شده اما این بدون معنا نیس که این ژانر جذابیت و کشش خود رو از دست داده. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با فیلمای وسترنی که مطمئنا از دیدن اونا پشیمون نمی شین آشنا کنیم.

۱- روز بد در بلک راک (۱۹۵۵)

بهترین فیلمای وسترن رو با فیلم «روز بد در بلک راک» (Bad Day At Black Rock) شروع می کنیم، درامی خشن و سریع با داستانی که شما رو تا یه مدت گیج و مبهوت نگه داشته و در آخر پیامی دردناک در مورد بی عدالتی نژادی به شما میده. فیلم ما رو به تماشای ماجراجویی یه مرد مرموز می بره که در جستجوی مردی دیگه وارد یه شهر دورافتاده و کوچیک می شه.
بعضی این فیلم رو یکی از بهترین فیلمای ساخته شده در تاریخ سینما می دونن.

۲- جانگو آزاد شده (۲۰۱۲)

کوئنتین تارانتینو با این فیلم وسترن مدرن با بازی جیمی فاکس، کریستوفر والتز، لئوناردو دی کاپریو، کری واشینگتن و ساموئل ال جکسون دوباره طرحی نو در انداخت. فیلم «جانگوی آزاد شده» (Django Unchained) واسه جوایز زیادی نامزد شد که از اون میان میشه به نامزدی ۵ جایزه اسکار اشاره کرد.
فیلم در سراسر جهان ۴۲۵ میلیون دلار فروش داشت. این فیلم  که داستان اون در جنوب آمریکا و فقط دو سال قبل از جنگ داخلی آمریکا اتفاق می افته داستان یه برده آزاد شده و یه جایزه بگیر آلمانی رو روایت می کنه که واسه نجات همسر برده از چنگال یه زمین دار بیرحم اهل می سی سی پی دست به کار می شن.

۳-  واسه یه مشت دلار بیشتر (۱۹۶۵)

این فیلم یکی از فیلمای وسترنی بود که کلینت ایستوود با بازی در اون به یه ستاره تبدیل شد.
خشونت به تصویر کشیده شده در این فیلم بی پروا و بسیار افسار گسیخته بود و بسیاری می گن که صحنه کلیسا در این فیلم ترسناک ترین مرگ در فیلمای وسترن رو به تصویر کشیده. فیلم «واسه یه مشت دلار بیشتر» (For A Few Dollars More) داستان یه جایزه بگیر و مردی بدون نام رو روایت می کنه که واسه گرفتن یه دزد بی رحم با هم متحد می شن.

۴- قلعه آپاچی (۱۹۴۸)

فیلم «قلعه آپاچی» (Fort Apache) یکی از اولین فیلمای وسترنی بود که تلاش داشت چهره ای متفاوت از سرخپوستان نشون داده و با اونا همدردی کنه.
این فیلم براساس یه رمان کوتاه به نام «کشتار» از جیمز وارنر بلا ساخته شده و جون وین و هنری فوندا در اون اجرای نقش می کردن. عدالت خواهی، قهرمون پروری و شرافت عاملایی هستن که این فیلم تلاش در تکریم اونا داره.

۵- طمع (۱۹۲۴)

فیلم ۱۴۰ دقیقه ای «طمع» (Greed) تنهت بخشی از یه فیلم ۱۰ ساعته به کارگردانی اریک وون استروهیمه که یکی از بزرگ ترین نتیجه های دوران سینمای صامت شناخته می شه.
هر چند این فیلم در زمان اکران مورد توجه قرار نگرفت اما در سالای بعد همیشه از اون به عنوان یکی از بهترین فیلمای تموم دوران یاد می شه.

۶- کشور بزرگ (۱۹۵۸)

گرگوری پک در فیلم «کشور بزرگ» (The Big Country) نقش یه دریانورد رو بازی می کنه که واسه ازدواج با کارول بیکر، دختر یه مزرعه دار، به غرب میره. پدر نامزد اون بر سر حق به کار گیری آب با یکی از همسایگان خود مشکل داره.
این وسط وقتی یکی از اعضای خونواده مقابل آدم ربایی می کنه گرگوری پک چاره ای جز وارد عمل شدن نداره. دوایت دی آیزنهاور، رییس جمهور آمریکا یکی از طرفداران این فیلم بوده.

۷- ماجرای نیمروز (۱۹۵۲)

فیلم «ماجرای نیمروز» (High Noon) داستان یه مارشال رو روایت می کنه که می خواد بازنشسته شه و به زندگی شخصی اش بپردازه اما یهو میفهمه که چهار هفت تیر کش شرور قراره بزودی به شهر جمله کرده و اونو به قتل برسانند. از این رو اون باید بین همسر آینده اش و شغل و شرافتش یکی رو انتخاب کنه.
این فیلم یکی از بهترین و به یادماندنی ترین فیلمای وسترن آمریکاییه که جزو تاریخ و فرهنگ آمریکا هستش.

۸- با گرگا می رقصه (۱۹۹۰)

اگه فیلم «با گرگا می رقصه» (Dances With Wolves) رو چند بار تماشا نکردین پس خیلی چیزها در دنیای وسترن رو ندیده اید. این فیلم برنده هفت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال و جایزه گلدن گلوب واسه بهترین درام سال شد.
کوین کاستنر به عنوان کارگردان و بازیگر اصلی این فیلم داستان دوستی یه سرباز دوران جنگ داخلی آمریکا و گروهی از مردمون سرخپوست رو به تصویر میکشه.

۹- کلمنتاین عزیز من (۱۹۴۶)

جون فورد واسه ساخت این فیلم از داستان زندگی افسانه ای «وایت ایرپ»، مرد قانونی که در تاریخ آمریکا شناخته شده الهام گرفته. فیلم «کلمنتاین عزیز من» (My Darling Clementine) هنوزم یکی از بهترین فیلمای وسترن تاریخ سینما شناخته می شه.

۱۰- روزی روزگاری در غرب (۱۹۶۹)

فیلم وسترن «روزی روزگاری در غرب» (Once Upon A Time In The West) رو یه شاهکار بی بدیل و یکی از بهترین فیلمای تاریخ سینما می دونن. این فیلم یه داستان افسانه ای انتقام جویانه رو به تصویر میکشه که بیشتر از هر فیلم وسترن دیگری از زیباییای چشمی و محیطی استفاده کرده.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   فرودگاه هارتسفیلد-جکسون آتلانتا؛ ۸ واقعیت جالب در مورد شلوغ ترین فرودگاه جهان

۱۱- دلیجان (۱۹۳۹)

جون فورد در فیلم «دلیجان» (Stagecoach) کاری عجیب انجام داده و با ترکیب مهیج، درام، شوخ طبعی و شخصیتای دقیق پرداخت شده،  داستان یه دلیجان رو روایت می کنه که مسافران زیاد و متفاوتی سوار اون بوده و از منطقه ای در نیومکزیکو به سمت یه مکان دور در لوردزبورگ میره. این فیلم هم در سال ۱۹۹۵ به عنوان یه میراث فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناختی در کتابخونه کنگره آمریکا به ثبت رسید.

۱۲- هفت دلاور (۱۹۶۰)

فیلم بی اشکال «هفت دلاور» (The Magnificent Seven) داستان هفت مرد تفنگچی رو روایت می کنه که به وسیله اهالی یه داهات در مکزیک استخدام می شن تا از اونا در مقابل یه دسته راهزن بیرحم دفاع کنن. این فیلم در واقع بازسازی آمریکایی فیلم  ژاپنی «هفت سامورایی» (Seven Samurai’) به کارگردانی آکیرا کوروساوا در سال ۱۹۵۴ه.

۱۳- مردی که لیبرتی والانس رو کشت (۱۹۶۲)

فیلم «مردی که لیبرتی والانس رو کشت» (The Man Who Shot Liberty Valance) به کارگردانی جون فورد و با بازی جیمز استیوارت و جون وین فیلمی مشکی و سفیده که جزو میراث فرهنگی کتابخونه کنگره آمریکا هستش.
بیشتر از این فیلم به عنوان بهترین فیلمی که جون فورد ساخته یاد می شه.

۱۴- حادثه اُکس بو (۱۹۴۳)

فیلم «حادثه اُکس بو» (The Ox Bow Incident) داستان دو مرد بی جا و مکان رو روایت می کنه که از یه شهر در دنیای وحشی غرب عبور می کنن که یهو خبر می رسه یه مزرعه دار کشته شده و گاوهای اون به سرقت رفته ان. مردم شهر و این دو مرد آواره گروهی واسه پیدا کردن قاتلان تشکیل میدن.
اونا در آخر سه نفر رو به جرم قتل مزرعه دار نامبرده دستگیر کرده و تلاش دارن عدالت رو به روشی ناعادلانه اجرا کنن. ویلیام ولمن، کارگردان این فیلم، با شاهکار خود به بررسی تصور توده عام مردم پرداخته که چیجوری در عین بی منطقی و بی هدفی عدالت و واقعیت رو در نتیجه تعصبای بیجا وارونه می بینن.

۱۵- گنجای سیرا مادره (۱۹۴۸)

فیلم «گنجای سیرا مادره» (The Treasure Of The Sierra Madre) یکی از اولین فیلمای وسترنیه که در خارج از آمریکا فیلمبرداری شد.
این فیلم در مورد تاثیر خراب کننده و فاسد کننده طمعه که گروهی مکزیکی رو به سمت ترسوندن مردم یه شهر می بره.

۱۶- جستجوگران (۱۹۵۶)

اگه کوچیکترین علاقه ای به ژانر وسترن داشته باشین پس مطمئنا این فیلم سنتی جون وین رو هم دیدین. فیلم «جستجوگران» (The Searchers) از وقتی که در سال ۱۹۵۶ اکران شد همه از اون به عنوان یه شاهکار سینمایی و از تاثیرگذارترین فیلمای تاریخ سینما یاد می کنن. واسه این که تاثیر این فیلم رو فهمیده باشین باید حتما دستکم یه بار اونو تماشا کنین.

۱۷- تیرانداز (۱۹۷۶)

فیلم «تیرانداز» (The Shootist) آخرین فیلمیه که جون وین بازی کرد و البته یه موفقیت بزرگ هم بود. این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار واسه بهترین کارگردانی هنری، نامزد دریافت جایزه بفتا واسه بهترین بازیگر زن و نامزد دریافت جایزه گلدن گلاب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.
این فیلم به عنوان یکی از ده فیلم برتر سال ۱۹۷۶ هم انتخاب گردید. اگه از علاقمندان ژانر وسترن هستین حتماً این فیلم رو به فهرست تماشای خود اضافه کنین.

۱۸- خوب، بد، بیریخت (۱۹۶۷)

مطمئنا کمتر کسی پیدا می شه که این فیلم خاطره انگیز رو ندیده باشه. فیلم «خوب، بد، بیریخت» (The Good, The Bad And The Ugly) دستان سه هفت تیر کش رو روایت می کنه که واسه گرفتن یه گنج که در قبرستانی مرموز دفن شده روایت می کنه.
این فیلم یکی از بهترین نمونه های فیلمای وسترن و یکی از بهترین و پرطرفدارترین فیلمای تاریخ سینما شناخته می شه.

۱۹- گروه خشن (۱۹۶۹)

فیلم «گروه خشن» (The Wild Bunch) به کارگردانی سام پکین پا داستان یه دسته یاغی پا به سن گذاشته در مرز مکزیک و تگزاس رو روایت می کنه که تلاش می کنه در دوران مدرن ۱۹۱۳ به باقی موندن خود ادامه بده. این فیلم به دلیل خشونت عریان و نشون دادن تلاشای این گروه واسه زنده موندن به هر وسیله ای به یکی از جنجالی ترین فیلمای تاریخ سینما تبدیل شد.
با این وجود شاهکار سام پکین پا جوایز بسیاری دریافت کرده و ششمین فیلم برتر ژانر وسترن تاریخ سینما شناخته می شه.

۲۰- بوچ کاسیدی و ساندنس کید (۱۹۶۹)

شاید بارها در مورد این فیلم شنیده باشین. فیلم «بوچ کاسیدی و ساندنس کید» (Butch Cassidy And The Sundance Kid) داستان دو یاغی کلاهبردار در دوران غرب وحشی رو روایت می کنه که پس از یه سلسله سرقت از قطار و بانک تحت تعقیب قرار می گیرن. این فیلم برنده چهار جایزه اسکار شد.

مطمئنا فیلمای دیگری مانند «جربزه واقعی» (True Grit)،سنگ گور (Tombstone)، نابخشوده (Unforgiven) و وینچستر ۷۳ (Winchester ’۷۳) هم جایی در این فهرست داشتن که به دلیل طولانی شدن مطلب از فهرست ۲۰ فیلم برتر وسترن جای مونده ان.