سیل یکی از عادی‌ترین بلاهای طبیعیه و به گفته محققان، پیش‌بینی می‌شه در آینده بیشتر تماشاگر وقوع سیل در اقصی نقاط جهان باشیم. دلیلش هم تغییرات آب‌وهوایی و افزایش آلودگی‌ها در سراسر دنیاست.

آب‌های خروشان سیل خطرات فوری واسه سلامت بشر بدنبال دارن. اما اثرات منفی بلندمدت اون در نتیجه خراب شدن و بد شدن شرایط زندگی ظاهر می‌شه.

از جمله اثرات منفی سلامتی به وجود اومده به وسیله سیل باید به عفونت‌های سطحی یا عمیق پوست، التهاب معده و روده باریک و عفونت‌های زونوز مانند لپتوسپیروز اشاره کرد.
واسه آشنایی با شکلای جور واجور مشکلات بهداشتی پس از وقوع سیل و روش‌های پیشگیری از اون در ادامه با ما همراه باشین.

اسهال به وجود اومده به وسیله سیل

خوردن یا نوشیدن هر نوع ماده یا نوشیدنی که با آب سیل در تماس بوده می‌تونه باعث بروز اسهال شه.
واسه این منظور لازمه کارای زیر رو انجام بدین:

    • پس از تماس با آب سیل دست‌های خود رو تمیز با آب و صابون بشورید و ضدعفونی کنین.
  • به کودکان اجازه ندین در آب سیل بازی کنن.

  • دست‌های کودکان رو به طور مرتب بشورید.
  • به کودکان اجازه ندین با اسباب‌بازی‌هایی که در برابر آب سیل بوده‌ان بازی کنن.

عفونت‌ زخم‌ها و محل جراحات

زخم‌های باز و محل جراحاتی که در تماس با آب سیل هستن ممکنه عفونت کنن و واسه پیشگیری از این مشکل بهتره اقدامات زیر رو صورت بدین:

    • اگه زخمی در دست یا پای شما هست تا حد امکان از آب سیل دوری کنین.
    • محل جراحت رو با بانداژ تمیز بپوشونین تا عفونت نکنه و وضعیت زخم بدتر نشه.

 

  • محل زخم رو مرتب با آب و صابون بشورید.

 

  • اگه محل زخم متورم یا قرمز شده بود حتما به دکتر مراجعه کنین چون احتمال عفونت هست.

پای سنگرمانده

از دیگر مشکلات سلامتی به وجود اومده به وسیله سیل می‌توان به مریضی «پای سنگرمانده» اشاره کرد که در اثر رطوبت و شرایط غیر بهداشتی  سلول‌های پا ورم کرده، عفونت می‌کنن و می‌میرن. این اصطلاح بیشتر در متون مربوط به جنگ جهانی یکم دیده می‌شه چون سربازانی که در اون زمان مدت‌های تقریباً طولانی رو در سنگرهای گل‌آلود و نمناک می‌گذراندند دچار این مریضی می‌شدن. سربازان ناچار بودن روزای پشت سر هم با همون جوراب‌ها و چکمه‌ها در سنگرهای گل‌آلود راه برن. به این خاطر پاهای اون‌ها مرطوب می‌موند، عفونت و ورم می‌کرد و در بدترین حالت دچار بی‌حسی و آخرسر بافت‌مردگی می‌شد. در اینجور حالتی قطع عضو تنها راه نجات مریض بود.

خطر مواد شیمیایی و فضولات انسانی به وجود اومده به وسیله سیل

آب سیل ممکنه مواد شیمیایی خطرناک رو با خود حمل کنه و بخاطر این باید از اون دوری کرد.
هم اینکه سیل ممکنه شامل فضولات انسانی، خاکستر زغال سنگ، مواد نفتی و دیگه عوامل خطرزا باشه.

نکات بهداشتی پس از وقوع سیل

پس از پایین اومدن آب‌‌های خروشان و از بین رفتن خطرات به وجود اومده به وسیله سیل زمان اون فرا می‌رسد که به مشکلات بهداشتی احتمالی رسیدگی شه که در نتیجه آلاینده‌های موجود در آب‌های آلوده بر جا می‌مانند.

واسه حفظ سلامت خونه، خونواده و شخص خودتون لازمه پس از خلاص شدن از این بلای طبیعی مسایل زیر رو مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

از آب‌های بر جا مونده از سیل دوری کنین

تلاش کنین تا حد امکان از آب‌های باقی مونده از سیل دوری کنین و هیچ‌گونه تماس فیزیکی با اون نداشته باشین. این آب‌ها پر از نوعای جورواجور آلاینده‌ها هستن که بعضی وقتا خطرات جدی می‌تونه واسه سلامت بشر به همراه داشته باشه.

مناطق و وسایل سیل‌زده رو ضدعفونی کنین

اگه سیل وارد فضای خونه شما شده و الان خشک شده و فروکش کرده، پیشنهاد می‌کنیم خیلی سریع همه وسایل، دیواره ها، پلکان و نرده‌هایی که با آب سیل در تماس بوده‌ان رو تمیز و ضدعفونی کنین. این کار دلیل از بین رفتن باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شه. واسه ضدعفونی کردن این مناطق حتما دستکش بپوشید و به چشم‌های خود هم عینک ایمنی بزنین.

بهتره اول همه جا رو با آب و صابون یا پودر شوینده تمیز کنین، آب بکشین و بعد با مواد ضدعفونی‌کننده دوباره همه جا رو شست‌وشو بدین. از مایع سفیدکننده هم می‌تونید واسه این منظور استفاده کنین.

قارچ و کپک‌ها رو از بین ببرین

قارچ و کپک‌ها یکی از عواقب منفی به وجود اومده به وسیله سیل هستن. حتی اگه همه جای خونه خشک شده باشه هم ممکنه در پشت دیواره ها یا زیر کفپوش‌ها شکلای جور واجور قارچ و کپک رشد کرده باشه. اگه قارچ‌ها در جاهایی میشه دیدشون با به کار گیری مواد ضدعفونی‌کننده یا محلول آب و وایتکس اونا رو از بین ببرین.

مراقب پشه‌ها و حشرات باشین

آب‌‎های بی حرکت بهترین بستر واسه رشد پشه‌ها و حشرات ریز هستن. این حشرات هم منتقل کننده شکلای جور واجور مریضی‌ها بشمار می‌روند. تا حد امکان همه چاله‌ها و محل‌هایی که آب سیل در اونا باقی مونده رو خالی کنین.

در آخر هم اشاره کنیم که رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در مورد حفظ سلامت و بهداشت مردم مناطق سیل‌زده گفته که حتما از آب‌های مورد تایید بهداشت استفاده کنن. ایشون گفته:

آبی که مردم در مناطق سیل زده استان مصرف می کنن حتما باید مورد تایید همکاران بهداشت محیط ما باشه. از مردم می خوایم که از آب انبارها استفاده نکنن، آب معدنی به اندازه کافی در مناطق سیل زده هست.
اگه هم میخوان از آب انبارها استفاده کنن حتما باید مورد تایید بهداشت باشه. تا حالا ۹۰۰ مورد آزمایش واسه وبا گرفته شده که همه اونا منفی بوده.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   با مکاتب هنری؛ نقاشی های باورنکردنی هایپر رئالیسم [قسمت اول]