افسردگی از جمله بیماریای خاموشیه که قرن بیست و یکم و مردم اونو تهدید می کنه.
تغییراتی در سبک زندگی افراد در کنار ژنتیک تونسته این مشکل رو به معضلی در جوامع مدرن امروزی بدل کنه.

شاید این تصور وجود داشته باشه که فرد دپرس حتما باید تموم مدت رو روی تخت خود بگذراند، از تموم فعالیتای روزمره بدور باشه و بیشتر از اندازه احساس غم و ناراحتی رو تجربه کنه.

اما حقیقت اون هستش که افسردگی فرای این تصوراته.

در ادامه نشونه هایی که لازمه در مورد افسردگی سطح بالا بدونین واسه تون برشمرده شده که اونا رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

دعوتای دوستان و دور و بریا رو رد می کنین

براساس گزارشای بدست اومده از مرکز سلامت دانشگاه هاروارد، این نوع افسردگی، بسیار مشابه افسردگیای ناچیز مزمنه و در بزرگسالان حدود ۵ و در کودکان بین یک تا دو سال زمان میبره.

با اینکه این نوع افسردگی شما رو به طور کامل ناامید نمی کنه اما می تونه به عنوان تهدید جدی ای در کیفیت زندگی شما باشه چون که هیجان شما رو واسه کار کردن، به مدرسه یا دانشگاه رفتن، تقابل با خونواده و یا انجام فعالیتای اجتماعی روزمره رو نابود می کنه.

یکی از اولین نشونه های این مریضی، تغییر در فعالیتای اجتماعیه. دکتر «جیسون استمپر» از روانپزشکان در ایالت کنتاکی، در این باره میگه: “آدمایی که به این نوع از افسردگی گرفتار هستن، سر کار می رن و با بقیه هم در تعامل هستن اما خارج از محل کار، از دوستی با دوستای خود دوری می کنن و واسه این منظور هم بهانهایی چون، استرس آور بودن کارشون دارن.”

مشکلات دیگری در مورد سلامتی دارین

پروفسور «مایکل ریبا» روانشناس دانشگاه شیکاگو و رئیس اسبق انجمن روانپزشکی آمریکا، رابطه بین دچار شدن به امراضی چون دیابت و سرطان، با افسردگی رو بر می شمارد و اونو مثل خیابون دوطرفه ای می دونه که در وقتی یکی می تونه به دیگری منتهی شه.

هم اینکه افسردگی می تونه سیستم ایمنی رو ضعیف کنه.

در نتیجه احتمال دچار شدن به شکلای جور واجور بیماریا زیاد میشه.

خوابیدن تون با تغییراتی مواجه شده

حتی اگه در گروه آدمایی قرار داشته باشین که خوب نمی خوابید بر اثر افسردگی شاید با مشکلات بیشتری مواجه میشین.

پروفسور «کارل لاندو»، استاد روانپزشکی دانشگاه برون میگه: “خوب خوابیدن یکی از نشونه های سلامتی افراد تلقی می شه.”

نگران و مضطرب هستین

بیشتر ما با ظاهر شدن نشونه های افسردگی، خیلی سریع اونو با ناراحتی اشتباه می گیریم و یکی از نشونه های سفت این مشکل یعنی نگرانی رو ندیده می گیریم. دکتر استمپر عقیده داره که نگرانی فقط به ترس نمی رسه و می تونه در اشکال مختلفی کرد پیدا کنه.
مثلا ممکنه به صورت نبود آرامش ذهنی، پریشونی و گیجی، و دلشوره نمایان شه.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   با مکاتب هنری؛ نقاشی های باورنکردنی هایپر رئالیسم [قسمت اول]

تمرکزتون به انجام بعضی از کارا بیشتر شده

در دوران افسردگی امکان داره که بیشتر از مواقع دیگر مواد مخدر استفاده کنین، بیشتر بستنی بخورین و یا به صورت افراطی به بازیای کامپیوتری روی بیارین. در واقع هر رفتار و فعالیتی که احساسات شما رو کنترل کنه انجام می دید. دکتر لاندو مصرف مواد مخدر و الکل رو از نشونه های روشن افسردگی می دونه.

فردی موفق و در بهترین رده های شغلی هستین

افراد تحصیلکرده بیشتر از بقیه در برابر افسردگی سطح بالا قرار دارن. دکتر استمپر میگه خیلی از افراد تحصیلکرده و کسایی که صاحب مشاغل بسیار خوب هستن به این نوع از افسردگی گرفتار می شن.
با اینکه اونا تحصیلات عالی دارن اما همیشه عوامل فراوون استرس زایی در مشاغل شون هست.

خانوم دکتر استمپر در مورد تجربه حرفه ای و شغلی خود میگه که با خیلی از زنائی که موفقیتای شغلی زیادی داشتن در رابطه بوده و عقیده داره که در این مورد به خصوص شاید زیاد هم بد نباشه که در گروه آدمایی با نتیجه های کمتری باشین.

بسیار بد خلق هستین

به گفته دکتر لاندو تحریک پذیر بودن یکی دیگه از نشونه های عادی افسردگی سطح بالاست و در میان خانوما هم گسترش بیشتری داره.
از اونجایی که زنان در خیلی از مواقع خشم خود رو سرکوب می کنین به خاطر همین هم بیشتر در برابر تحریک پذیری قرار دارن.

دکتر لاندو میگه از هر چهار زن آمریکایی، یه نفر دست کم یه بار در طول زندگی خود، افسردگی رو تجربه می کنه که تحریک پذیر شدن یکی از نشونه های اون هستش.

گذشته خانوادگی دارین

کارشناسان می گن که دونستن گذشته خانوادگی می تونه به تشخیص نشونه های افسردگی کمک کنه.
تحقیقات نشون دادن که داشتن اعضای خونواده ای با مشکلات خلقی و اعتیاد به مواد مخدر و الکل می تونه، احتمال افسردگی رو در شما زیاد کنه.

دکتر ریبا میگه داشتن اطلاعاتی در مورد ژنتیک و گذشته خانوادگی می تونه در به شما کمک کنه تا در مورد استعدادهای بیولوژیکی وابسته به گذشته خانوادگی تون آگاهی بیشتری داشته باشین و نه فقط بتونین نشونه ها رو تشخیص بدین بلکه در آینده در صدد درمان و نابود کردن اونا برآیید.