آداب تاکسی گرفتن در کشورای جور واجور جهان با هم فرق داره.
همه با هم ۱۹۶ کشور در دنیا هست که هر کدوم آداب و اتیکت خاص خود رو واسه این دارن.

از این رو خیلی با اهمیته که در سفرهای بین‌المللی خود با رسوم عادی کرایه تاکسی در شهر مقصد آشنا باشین تا علاوه بر سهولت هرچه بیشتر طی فاصله‌های جور واجور، مطمئن شید که سرتون هم کلاه نمی‎‌رود و از ناآگاهی شما سواستفاده نمی‌شه.

رسوم سامانه‌های تاکسیرانی جهان رو می‌توان به صورت کلی به دو دسته تقسیم کرد.
دسته‌ای که باید در کنار خیابون وایسید، دست‌های خود رو بلند کنین تا تاکسی جلوی پاتون توقف کنه.
و دسته‌ای که باید از راه تلفن یا اپ‌های مخصوص از قبل رزرو شن تا در ساعت و مکان مقرر به سوار کردن مسافر بپردازند.

به این خاطر، در ادامه این مطلب، آداب تاکسی سوار شدن در ۱۵ مقصد پرمسافر جهان از دیدگاه تریپ ادوایزری‌ها رو براتون انتخاب کرده‌ایم که در ادامه می‌تونید بخونین.

۱- نیویورک‌سیتی – آمریکا

تاکسی‌های زرد نیویورک

تاکسی‌های زرد یکی از نمادهای روشن گردشگری شهر زیبای نیویورک هستن. اما پیدا کردن یه تاکسی خالی و سوار شدن به اون هنر می‌خواهد. ترفند این کار اینه که: تاکسی‌هایی که چراغ اونا در سقفشان روشن هستن. مخصوصا گزینه‌هایی که فقط چراغ شماره اون‌ها روشنه، نه بقیه‌شون.

اگه هیچ‌ کدوم از چراغ‌های تاکسی زرد روشن نبودن، یعنی مسافر داره و شما رو سوار نمیکنه. اگه همه چراغ‌ها روشن بودن، یعنی شیفت کاری راننده تموم شده و باید سراغ تاکسی دیگری برید.

 

۲- سیدنی – استرالیا

 

سیدنی

در این شهر بزرگ و بسیار دیدنی، تاکسی‌های زیادی هست که با ایستادن در گوشه خیابون می‌تونید اونا رو کرایه کنین. البته پیشنهاد گردشگران اینه که در سیدنی تا می تونین پیاده‌روی کنین تا از همه جاذبه‌های بی‌مثل این شهر لذت ببرین. اما اگه خسته شده‌اید و می‌خواهید با تاکسی به هتل محل اقامت خود برگردین، کافیه در کنار خیابون وایسید و دست خود رو بالا ببرین.

۳- بارسلون – اسپانیا

بارسلون

اگه از ازدحام زیاد متروهای شهر بارسلون هول و ترس دارین، باید بدونین که در سراسر این شهر تاکسیا در خیابون در حرکت هستن. فقط کافیه ایستگاه تاکسی پیدا کرده و در اون وایسید. با دیدن ماشین دست خود رو بلند کنین تا راننده فهمیده باشه که خواهان سوار شدن هستین.

۴- بوینس آیرس – آرژانتین
تاکسی بوینس آیرس

بیشتر در میادین و خیابونای پر رفت‌وآمد شهر، تاکسیای زرد و مشکی با چراغ‌های قرمزی که روی اونا نوشته شده LIBRE رو می تونین ببینین.
واسه تاکسی گرفتن فقط کافیه دست خود رو بالا ببرین. البته از راه تماس تلفنی با رادیو تاکسی هم می تونین در بوینس آیرس تاکسی رزرو کنین و بخواین تا به نشانی شما بیاد.

۵- استانبول – ترکیه
تاکسی استانبول

در همه خیابونای استانبول پر از تاکسیایی به رنگ زرد کمرنگه که روی چراغ سقفی اونا نوشته شده: taksi. در این شهر باید حواستون باشه که تاکسی انتخابی‌تون حتما تاکسی‌متر داشته باشه و راننده هم ازش استفاده کنه.
شما می تونین کرایه تاکسی رو به صورت نقدی حساب کنین. بیشتر راننده ها پول نقد و ارز واسه تبدیل دارن.

۶- لندن – انگلستان

 

تاکسی لندن

 

شهر لندن پر از تاکسی‌های مشکی‌رنگه. برخلاف دیگه شهرهای بزرگ جهان مثل نیویورک، تشخیص اینکه تاکسی آماده خدمت به مسافر هست یا نه، بسیار آسونه. به این صورت که وقتی چراغ TAXI روی سقف ماشین روشنه، یعنی ماشین خالی و آماده مسافرگیریه. اما وقتی چراغ خاموشه، یعنی یا مسافر نمی گیره یا پره.

تاکسیای مشکی لندن باید به امکانات لازم واسه حمل ویلچر مجهز باشن. یعنی هر قشری از مردم می تونه از اونا استفاده کنه.
جالبه بدونین که تاکسی‌ران‌های لندن باید امتحان سختی با عنوان جغرافیای لندن رو پشت سر بگذرونن تا به اونا مجوز تاکسی اعطا شه.

پس به همه کوچه ها و خیابونا آشنایی کامل دارن.

۷- مکزیکو سیتی – مکزیک

تاکسی مکزیکو سیتی

در این شهر گزینه‌های مختلفی واسه تاکسی گرفتن هست.
از Uber (اپلیکیشنی مثل اسنپ) استفاده کنین. یا از مسئول هتل بخواین براتون تاکسی تلفنی با عنوان  sitio taxi  بگیره.
یا اینکه از خدمات تاکسی در اختیار موسوم به turismo استفاده کنین تا شما رو سوار کرده، به مقصد برسونه، منتظر بمونه و دوباره شما رو به هتل بازگرداند.

هیچوقت در گوشه خیابون واسه تاکسی دست بلند نکنین. عوضش، به ایستگاه تاکسی برید. البته مطمئن شید که در ایستگاه درست وایس تاده‌اید. هم اینکه به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که راننده از تاکسی‌متر استفاده می‌کنه و پول خرد هم همراه داشته باشین.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   راهکارهای مناسب برای داشتن پوست خندان و شاداب

شما در مکزیکو سیتی می تونین ماشین شخصی کرایه کنین اما امنیت اون تضمین نمی شه.

۸- مراکش – مراکش

 

تاکسی مراکش

 

به خاطر تاکسی گرفتن واسه مسافتای کوتاه بهتره از تاکسیای کوچیکی که در سطح شهر در حرکت هستن استفاده کنین. به این روش می تونین مقداری در هزینه های خود نسبت به کرایه تاکسیای هتل، صرفه جویی کنین. اما واسه گذروندن مسافتای دور، همون تاکسیای هتل گزینه های مناسب تری هستن.

۹- پاریس – فرانسه

 

تاکسی پاریس

 

واسه طی فاصله در خیابونای مشهور، بهتره در ایستگاه تاکسی و در صف وایسید. یا می تونین در گوشه خیابون وایس تاده و تاکسی دربست بگیرین. واسه اینکه از قانونی بودن تاکسی مطمئن شید، به علامت Taxi Parisien  که در سقف اتومبیل تعبیه شده توجه کنین. پس از سوار شدن هم با مشاهده تاکسی‌متر  گواهی‌نامه تاکسیرانی می‌تونید از این موضوع مطمئن شین.

۱۰- سیم‌ریپ – کامبوج

تاکسی سیم‌ریپ

بهترین گزینه واسه گردش در شهر سیم‌ریپ اینه که از فرودگاه یا هتل تاکسی بگیرین تا با ۲۰ الی ۲۵ دلار شما رو در شهر بچرخونن. آماده باشین، خیلی از تاکسی‌ها واسه رسوندن مسافر به معبد مشهور Banteay Srei علاوه بر مبلغ گفته شده، ۱۰ دلار هم اضافه تر می گیرن.

۱۱- توکیو – ژاپن

 

تاکسی توکیو

 

در سراسر سطح شهر توکیو می تونین تاکسیای سبز رنگ رو در حال تردد ببینین.
واسه کرایه تاکسی در این شهر فقط کافیه دست خود رو بلند کنین تا راننده جلوی پاتون توقف کنه.
چراغای سبز به این معنی هستن که ماشین اشغاله. پس واسه اطمینان از خالی بودن تاکسی، باید ببینین که چراغ قرمزه و واژه ku-sha یعنی ماشین خالی نمایانه.

اگه راننده تاکسی به زبون انگلیسی واقف نبود، نشانی دلخواه خود رو به زبون ژاپنی روی کاغذ بنویسین و به راننده بدین. واسه این منظور می تونین از مسئول هتل کمک بگیرین.

۱۲- لیسبن – پرتغال

 

 

تاکسی لیسبن

اگه قصد بازدید از موزه‌های شهر لیسبن رو دارین و می خواین با تاکسی در سطح شهر حرکت کنین باید بدونین که تاکسی در همه شهر هست.
در گوشه خیابون وایس تاده و دست خود رو بالا ببرین تا تاکسیا جلوی پاتون توقف کنن. البته تاکسیای اینترنتی مثل Uber هم وجود دارن که با اپ اون می تونین ماشین بگیرین.

۱۳- بانکوک – تایلند
تاکسی بانکوک

تاکسی گرفتن در شهر بانکوک آسونه اما لازمه خودتون رو واسه چانه زدن بر سر قیمت آماده کنین. ترجیحابا تاکسیایی سفر کنین که تاکسی‌متر دارن چون راننده های این شهر عادت دارن به دروغ بگن که این دستگاه خرابه و کار نمی کنه تا پول بیشتری از شما بگیرن.

واسه اینکه سرتون کلاه نره، می تونین از راه اپلیکیشنای Easy Taxi، Grab Taxi یا اوبر واسه کرایه تاکسی دست به کار شین. اوبر گزینه UberMoto هم داره که موتورسیکلت به جای ماشین براتون می فرسته .

از تاک‌تاک هم می تونین واسه سفرهای داخلی شهری خود در بانکوک استفاده کنین. باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تاکسیای این شهر جزو خطرناک ترین وسایل نقلیه در سراسر جهان هستن.

۱۴- رم – ایتالیا
تاکسی رم

واسه تاکسی گرفتن در رم واقع در کشور ایتالیا هم می تونین از اپلیکیشن‌هایی مثل Uber استفاده کنین. یا به ایستگاه های تاکسی که با رنگ نارنجی مشخص شدن، کمک بگیرین. در این شهر حتما حواستون به راه باشه و از روی نقشه های آنلاین راه رفت و اومد خود رو کنترل کنین چون تاکسیا عادت دارن واسه دریافت پول بیشتر از مسافر، اونو از مسیرهای دورتر به مقصد برسانند. وسیله مورد استفاده این تاکسی‌متره و هر چی بیشتر در خیابون چرخ بزنن، براشون به‌صرفه تره.

پس اگه فهمیدین که راننده قصد کلاه گذاشتن به سرتون رو داره از اعتراض کردن نترسین.

۱۵- سن پیترزبورگ – روسیه

 

تاکسی سن پترزبورگ

 

در این شهر می تونین از تاکسی هتل یا تاکسیرانیا در سطح شهر استفاده کنین. شما هنگام رزرو تاکسی باید هزینه اونو پرداخت کنین. البته این مقدار حدود ۱۰ دلار واسه ۵ کیلومتر اوله. پیشنهاد می کنیم در خیابون تاکسی نگیرید مگه اینکه به زبون روسی و خیابونای شهر آشنا باشین.