هیچ حشره ای در طول تاریخ مانند زنبور عسل و به اندازه اون به آدم خدمت نکرده. واسه قرون متمادی، پرورش دهندگان زنبورهای عسل با پرورش این حشره از عسل خوشمزه تولیدی اونا استفاده کرده و واسه باروری و گردافشانی مزارعشان از این زنبورها سود بردن. روی هم رفته باید گفت که زنبورهای عسل سهم زیادی در تامین غذای آدما در طول تاریخ داشته و آدم باید همیشه قدر این موجودات ریز و باهوش رو بدونه. زنبورهای عسل همیشه یکی از دوست داشتنی ترین حشرات بودن به خاطر همین هر کسی کم و بیش اطلاعاتی در مورد این موجودات قشنگتر داره.
اما در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۱۰ نکته باحال در مورد این حشرات آشنا کنیم که ممکنه کمتر در مورد اونا شنیده باشین.

۱- زنبورهای عسل می تونن با سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت پرواز کنن

ممکنه فکر کنین زنبورهای عسل موجودات سریعی هستن اما در قلمرو حشرات اونا از گونه های بسیار کنه به حساب میان. بدن زنبورهای عسل واسه سفرهای کوتاه، از یه گل به گلی دیگه، تکامل پیدا کرده به خاطر همین سرعت تقریباً پایینی نسبت به دیگر حشرات دارن. اونا بالای ریزشان رو با سرعت ۱۲٫۰۰۰ بار در دقیقه به هم میزنن تا در هوا باقی بمونن.

۲- کلونی زنبورهای عسل بیشترین حد شامل ۶۰٫۰۰۰ زنبور میشه

واسه انجام دادن کارای یه لونه زنبور عسل باید زنبورهای بسیار زیادی در این کلونی حضور داشته باشن. زنبورهای پرستار از نوزادان مراقبت می کنن و زنبورهای کارگر هم به امور مربوط به ملکه رسیدگی کرده و به اون غذا داده و اونو تمیز می کنن. زنبورهای نگهبان هم از لونه مراقبت می کنن. زنبورهای کارگر ساختمانی هم موم لازم واسه قرار دادن تخمای ملکه و عسل تولیدی به وسیله زنبورهای کارگر رو تولید کرده و کندو رو میسازن. زنبورهایی هم مسئولیت خارج کردن اجساد از کندو رو رو دوش دارن. یه سریای دیگه هم باید گرده و شهد کافی واسه تغذیه همه کلونی رو جفت و جور کنن.

۳- یه زنبور عسل کارگر به اندازه یه دوازدهم قاشق چای خوری در طول عمر خود عسل تولید می کنه

واسه زنبورهای عسل قدرت در تعداد زیاد خلاصه می شه.
از بهار تا زمستون،زنبورهای کارگر باید حدود ۲۸ کیلوگرم عسل تولید کنن تا همه کلونی در طول زمستون از اون تغذیه کرده و زنده بمونه. واسه تولید این اندازه از عسل ده ها هزار زنبور عسل باید تلاش یه ریز ای داشته باشن.

۴- زنبور عسل ملکه به اندازه تموم عمرش اسپرم ذخیره می کنه

زنبورهای ملکه بین سه تا ۴ سال زنده خواهند موند اما ساعت بیولوژیکی بدن اون از ان چه که فکر می کنین بسیار سریع تر کار می کنه.
ملکه جدید، تنها یه هفته پس از بیرون اومدن از تخم واسه جفت گیری از کندو خارج می شه.
اگه این کار رو در طول ۲۰ روز اول زندگی خود نکنه دیگه واسه جفت گیری بسیار دیر می شه و توانایی اش واسه جفت گیری رو از دست میده. اما اگه جفت گیری اون موفقیت آمیز باشه دیگه تا آخر عمر لازم نیس جفت گیری دیگری داشته باشه چون اسپرمای زنبور نر رو واسه همیشه در کیسه ای در بدن خود نگه داشته و با اون تخمای خود رو بارور می کنه.

۵- زنبور ملکه بیشتر از ۱٫۵۰۰ تخم در روز می ذاره و این مقدار در تموم طول عمرش به یه میلیون تخم هم می رسه

۴۸ ساعت پس از جفت گیری، ملکه تخم گذاری ناتموم خود رو تا هنگام مرگ اغاز می کنه.
ایشون اونقدر در این کار قدرتمنده که در هر روز می تونه به اندازه وزن خود تخم بزاره. در واقع اون وقت کار دیگری نداره به خاطر همین در وقتی که ایشون مشغول تخم گذاریه، زنبورهای مستخدم به اون غذا داده و اونو تمیز می کنن.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   با ۱۵ کشور امن و مناسب جهان برای زندگی زنان آشنا شوید

۶- زنبورهای عسل از پیچیده ترین زبون سمبلیک در میان جانوران استفاده می کنن

هر زنبور عسل یه میلیون نورون در مغز خود داره که به اندازه یه میلی متر مکعبه و باحال این که از همه این نورونای عصبی به بهترین شکل ممکن استفاده می شه.
زنبورهای کارگر باید نقشای متفاوتی رو در طول عمر خود اجرا کنن. زنبورهای مسئول پیدا کردن شهد باید به نقاط دوردست سفر کرده و پس از پیدا کردن شهد و برگشتن به کندو اطلاعات خود رو با بقیه زنبورهای کارگر در میان بذارن. در سال ۱۹۷۳، دانشمندی به نام کارل وون فریش جایزه نوبل پزشکی رو به خاطر رمزگشایی زبون زنبورهای عسل گرفت که به اون «رقص پیچشی» می گن.

۷- زنبورهای نر بدون این دست اون دست کردن پس از جفت گیری می میرن

زنبورهای نر فقط به یه هدف زنده می مانند و اونم تولید اسپرم واسه ملکه س. این زنبورها حدود یه هفته پس از این که از تخم بیرون میان واسه جفت گیری آماده می شن و وقتی که جفت گیری با ملکه به اتمام برسه بدون این دست اون دست کردن خواهند مرد.

۸- زنبورهای عسل دمای درون کندو رو در تموم طول سال در حدود ۳۴ درجه سانتیگراد حفظ می کنن

وقتی که دمای هوا کم میشه، زنبورهای عسل به هم می چسبن تا خود رو گرم نگه دارن. زنبورهای کارگر دور ملکه رو گرفته و اونو از سرمای بیرون در امان نگه می دارن. در تابستون هم زنبورهای عسل کارگر به کمک بال هاشون هوای درون کندو رو خنک نگه می دارن و با بر هم زدن باله هاشون از گرم شدن زیادتر از اندازه بدن ملکه و تخمایی که بزودی باز می شن جلوگیری می کنن. صدای بر هم زدن بالای زنبورهای عسل از چند متر دورتر از کندو هم شنیده می شه.

۹- زنبورهای عسل موم رو به کمک غدهای خاصی که در زیر شکمشون هست تولید می کنن

جوون ترین رنبورهای عسل کارگر مسئول تولید موم هستن که زنبورهای عسل دیگه شونِه کندو رو از اون میسازن. در زیر شکم زنبورهای کارگر ۸ غده خاص هست که قطرات موم رو تولید می کنن که در تماس با هوا سفت می شه.
در ادامه، زنبورهای کارگر دیگه این موم منجمد شده رو در دهن گذاشته و نرم می کنن تا بتونن با اونا شونِه کندو رو بسازن.

۱۰- یه زنبور عسل کارگر ممکنه روزی روی ۲٫۰۰۰ گل هم بشینه

هر زنبور عسل کارگر مسئول جمع آوری شهد پس از نشستن روی ۵۰ تا ۱۰۰ گل به لونه برگشته و محموله شهد خود رو تخلیه می کنه.
ایشون در تموم طول روز این کار رو بارها انجام میده. به خاطر همین بدن اون خیلی زود فرسوده شده و تنها ۳ هفته زنده می مونه.